Goliat-prosjektet kan bli ytterligere forsinket

(Foto: Eni)
Publisert 28. september 2015

Ifølge Teknisk Ukeblad skal Petroleumstilsynet ha satt en foreløpig stopper for Goliat-prosjektet. Det kan bety at det allerede forsinkede prosjektet blir ytterligere forsinket, skriver NTB.

Fredag var det møte mellom partene, og det skal da ha kommet fram at Petroleumstilsynet ikke vil gi Goliat-prosjektet samtykke til å starte produksjonen med det første, opplyser flere kilder tett på prosessen til Teknisk Ukeblad.

Kildene opplyser at både Goliat-sjefen Matteo Bacchini og Eni Norges toppsjef Ruggero Gheller var til stede under møtet fredag.

– Petroleumstilsynet skal ha fortalt Eni at de ikke har tillit til dem, og at de føler at de har blitt ført bak lyset, sier en av kildene til magasinet.

Dersom Goliat-prosjektet ikke får produksjonstillatelse, kan det bety at prosjektet blir ytterligere forsinket. Ifølge en av kildene vil produksjonen ikke starte opp innen utgangen av 2015.

Les også: Kranulykke på Goliat kunne ha ført til døden

Goliat gir arbeid til 120 skiftarbeidere

Når Goliat-feltet først er i produksjon skal Goliat-plattformen ha et mannskap på rundt 40 personer. Totalt vil om lag 120 personer jobbe skift offshore. Feltet skal driftes fra Hammerfest, der Eni Norge har etablert en driftsorganisasjon på 60 personer.

Den 65.000 tonn tunge flyteren Goliat har til nå blitt klargjort for oljeproduksjon i feltet som ligger 85 kilometer nordvest for Hammerfest og omlag 50 kilometer sørøst for Snøhvit-feltet i Barentshavet.

I Goliat-feltet er fem oljeproduserende brønner, to brønner for gassinjeksjon og en for vanninjeksjon komplettert og klare til produksjon. Goliat FPSO skal fortløpende koble seg til 14 ankerliner og havbunnsutstyret, som består av i alt åtte brønnrammer med til sammen 22 brønner. Boringen av disse 22 brønnene er planlagt å fortsette også etter produksjonsstart.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien.)

Les også: Om lag 20 Goliat-byggere må gå

Reiste langt med «Dockwise Vanguard»

Goliat FPSO startet seilasen fra Sør-Korea til Norge 13. februar, og det er verdens største tunglastfartøy, «Dockwise Vanguard», som har fraktet den. Seilasen har gått over de indiske hav, via sydspissen av Afrika og vest av de britiske øyer.

Tunglastfartøyet «Dockwise Vanguard» ble senket ti meter under vann da FPSOen ble sjøsatt. Fem slepebåter utførte arbeidet med å flytte den 170 meter høye innretningen til Ersvika utenfor Hammerfest.

FPSO’en ble så slept de rundt 80 kilometerne fra Ersvika utenfor Hammerfest til Goliatfeltet. Slepet av plattformen ble utført av DOF Subsea. De utfører også installasjonsarbeidet.

Goliat FPSO er designet av det norske selskapet Sevan Marine, og er bygget ved Hyundai Verftet i Sør-Korea. Plattformen har en produksjonskapasitet på 100.000 fat oe/dag, og lagringskapasitet på en million fat. Den er 107 meter i diameter, 75 meter høy og designet for å kunne motstå en titusenårsstorm i Barentshavet. Anslått utvinnbare reserver på feltet er 178 millioner fat oljeekvivalenter. Feltets levetid er foreløpig beregnet til 15 år.

Rettighetshaverne i Goliat-feltet er operatøren Eni Norge AS med en eierandel på 65 prosent, og Statoil Petroleum AS med en eierandel på 35 prosent.

For mer informasjon om oljeaktivitet i nordområdene, sjekk ut Leverandørindustriens Nordområdekonferanse 2015 i Narvik (17.) 18.-19. november.

Goliat-feltet

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger