Rolls-Royce sikrer kontrakt med skipsbyggingsgigant
Rolls-Royce har signert kontrakt med verftsgruppen Fincantieri om å levere et komplett fremdriftsystem til det nye norske forskningsfartøyet «FF Kronprins Haakon».
Fartøyet er også designet av Rolls-Royce på oppdrag fra Havforskningsinstituttet, mens detaljtegninger vil bli utført av Fincantieri.
Skipsutstyret skal i all hovedsak leveres fra Sunnmøre og Bergen, og kontrakten på skipsutstyr fra Rolls-Royce omfatter fire dieselmotorer (to hovedmotorer og to generatorer), to azimuth hovedpropeller, to tunnelthrustere (sidepropeller), elektrosystem, DP automasjon og kontroll samt systemengineering.
Rolls-Royce: – Første tokt i 2017
Fartøyet skal bygges i Italia, ved Fincantieris to integrerte verft Triva Trigoso-Muggiano, mens den siste utrustingen vil finne sted i Norge. Etter planen skal «FF Kronprins Haakon» dra på sitt første tokt i 2017.
Det 100 meter lange fartøyet av NVC 395 POLAR-design er utviklet for å takle tøffe isforhold. Det vil overvåke fiskebestander, utføre meteorologiske undersøkelser og ta prøver av havbunnen. Flere norske forskningsmiljøer er involvert i utvikling og bruk av det nye forskningsfartøyet.
– Vi har trukket på våre erfaringer med både offshore og spesialfartøy i utviklingen av «FF Kronprins Haakon» som skal kunne operere i noen av klodens kaldeste farvann, sier President Commercial Marine i Rolls-Royce, John Knudsen.
Skipet skal brukes til miljøforskning ved både Nord- og Sydpolen.
Et eksempel på hva Rolls-Royce i Bergen driver med. Denne motoren skal ikke benyttes i «FF Kronprins Haakon».