Tror ikke på fellesutbygging Alta/Gotha/Castberg

Jarand Rystad vil dele opp Statoil. (Arkivfoto)
Publisert 18. november 2014

Rystad Energy tror Lundin og Statoil vil kjøre sine egne løp.

Både Petoro og Oljedirektoratet (OD) har tatt til orde for at operatørene i nabolisensene 609 (Alta), 492 (Gotha) og 532 (Johan Castberg) bør vurdere en fellesutbygging av feltene for å spare kostnader og kunne løfte transportinfrastruktur for olje fra området.

Dette har Rystad Energy sett nærmere på i sin Petro Foresight –rapport, og kommet fram til at det neppe vil skje.

– Har dere regnet inn en eventuell fellesutbygging av Johan Castberg og Gotha/Alta?

– Nei. Vi ser for oss to uavhengige utbygginger; to FPSO-er (Floating Production, Storage and Offloading vessel – produksjonsskip), eventuelt en semi (semisubmersible – halvt nedsenkbar produksjonsplattform) og en FPSO, sier Jarand Rystad, Managing Partner i Rystad Energy til Petro.no.

Mangler krysseierskap

Begge operatørene har flere ganger sagt offentlig at de ”snakker godt sammen” om en eventuell fellesutbygging, men noe konkret har så langt ikke kommet ut.

Enkelte innvendinger mot en fellesutbygging av Johan Castberg/Alta/Gotha har tidligere blitt nevnt, dog ikke offentlig av operatørene. Én er at avstanden på omkring 50 kilometer fra Alta til det planlagte feltsenteret på Johan Castberg skulle være en utfordring, selv om lengre tie-backs nærmest har blitt rutine. En annen at evaluering og prosjektmodning på Alta/Gotha vil medføre ytterlige to års utsettelse av Johan Castberg –utbyggingen. Rystad har en tredje grunn:

– Det vi tror, er at de er såpass langt fra hverandre og det er såpass lite krysseierskap, at partnerskapene kommer til å drive dette frem på hver sine måter. Og det er egentlig fornuftig også, når du ikke har en ilandføring, sier han.

– Så sant det ikke blir et stort tilleggsfunn som virkelig gjør det mer lønnsomt med ilandføring, er det mest sannsynlig mest hensiktsmessig at dette går som to parallelle utbygginger nå.

Bedriftsøkonomi, ikke politikk

Rystad tror ikke ytre politisk press vil bli avgjørende for hvordan feltene bygges ut, men at beslutningen til slutt blir fundert på økonomi og eierskap.

– Så dere vektlegger ikke den politiske dimensjonen, den hvor det kan være høyt politisk press for en ilandføring?

– Nei, det gjør vi ikke.

– Dere ser kun på det rent bedriftsøkonomiske?

– Ja. Det er selvfølgelig mulig å se på mange andre scenarier også, men vi må bestemme oss for ett; det mest sannsynlige, sier Rystad, og begrunner dette ytterligere med å vise til eierstrukturene.

– Ser vi på krysseierskapet; Statoil eier ingenting i Alta og Gotha, og har få incentiver for å gjøre seg avhengig av det, så jeg tror de kommer til å ha full fres på å få opp sitt eget konsept så snart som mulig, sier han.

Eiere i Alta er Lundin (operatør, 40 prosent), Idemitsu (30 prosent) og RWE Dea (30 prosent).

Eiere i Gotha er Lundin (operatør, 40 prosent), Det norske (40 prosent) og Noreco (20 prosent).

Eiere i Johan Castberg er Statoil (operatør, 50 prosent), Eni (30 prosent) og Petoro (20 prosent).

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger