Norske redningshelikoptre får andre motorer

Publisert 30. mai 2014

AgustaWestland ble tildelt kontrakt for levering av 16 nye norske redningshelikoptre, som blir levert i perioden 2017-2020. Tilsvarende helikoptre har hatt noe problemer i Danmark, men ifølge leverandøren skal de norske helikoptrene ha andre motorer., Denne artikkelen står på trykk i Petromagasinet, nr. 2, 2014.

Kontrakten på levering av helikoptrene, som har en verdi på 6,25 milliarder kroner, skal sørge for en betydelig styrking av den offentlige redningstjenesten, og sikre god beredskap i hele landet. Det skrev Justis- og beredskapsdepartementet på sine hjemmesider da kontraktstildelingen ble kjent i november i fjor. Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen var svært fornøyd med kontraktinngåelsen.

– Dette vil innebære større trygghet for alle dem som ferdes på havet, langs kysten og i vanskelig tilgjengelige områder rundt om i hele landet, sa Anundsen.

De nye helikoptrene, som skal erstatte dagens Sea King, skal kunne ta flere redningsoppdrag, være merkbart raskere, og nå vesentlig lengre enn i dag. Søkeegenskaper og mulighet for medisinsk behandling skal også vesentlig forbedres.

Helikoptertrøbbel i Danmark
AgustaWestlands AW 101 var helikoptertypen som samlet sett best oppfylte kravene som settes til Norges fremtidige redningshelikoptre. Men i Danmark er seks helikopter av samme type satt på bakken, ifølge NTB.

– Helikoptre er satt på bakken som følge av en tilsynelatende risiko for at motorene går i stå under flygning, heter det i et notat skrevet av den danske forsvarsminister Nicolai Wammen til Folketinget.

Wammen understreker at problemene ikke får konsekvenser for redningsberedskapen i Danmark.

I Danmark er det meldt at helikoptrene har lav operativ tilgjengelighetsgrad og høye driftskostnader, og at vedlikeholdet var betydelig mer krevende enn forutsatt. Mange motorer har vært ute av drift og det mangler deler.

Andre motorer
Ifølge mediekontakt Geoff Russell i AgustaWestland vil dette ikke være et problem for Norges nye helikoptre, da disse vil ha andre motorer enn de danske.

– The Royal Danish Air Force valgte Turbomeca RTM322-motor for sine EH101-helikoptre. Det norske Luftforsvarets AW 101-helikoptre vil bli drevet av General Electric CT7-8-motorer, som også er i tjeneste for en rekke andre kunder, forteller Russell Petromagasinet.

– CT7-8-motorene er kraftigere enn RTM322, og har vist seg å være svært driftssikker, sier han.

Fakta:
* Anskaffelsen startet 21. oktober 2011 med kunngjøringen av prekvalifisering.
* Tilbudsdokumentene ble frigjort 12. juli 2012
* Tilbud ble mottatt fra fire tilbydere 18. desember samme år.
* 7. november 2013 ga Regjeringen Justis- og beredskapsdepartementet fullmakt til å sluttføre arbeidet med å få på plass kontrakt om nye redningshelikoptre.
* 8. november i fjor ble AgustaWestland valgt som leverandør av nye redningshelikoptre.
* 16 nye redningshelikoptre av typen AW 101 vil blir levert mellom 2017 og 2020.
* AW 101 har tre motorer, som gjør det i stand til å fly langt. Det har også den største kabinen i sin klasse.

Siste fra forsiden

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger