Null i rederiskatt gladmelding for verft

Publisert 16. mars 2010

At rederiene slipper å tilbakebetale den omtalte rederiskatten, gir rederne større egenkapital og handlefrihet. – Gladmelding for norske skipsbyggeri og verft, mener Sverre Meling jr., daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

Av Elisabeth Fiveland

– Egenkapitalen til rederne ble betraktelig svekket da regjeringen innførte rederiskatt i 2007. Flere redere måtte reforhandle sine avtaler med banker, og rederiene var i langt dårligere posisjon til å inngå nye kontrakter, sier Meling jr. til PetroMaritim. Han mener dette bidro til å svekke rederiene like før finanskrisen dukket opp og markedene dabbet av.

Sverre Meling jr. i Maritimt Forum
for Haugalandet og Sunnhordland
tror markedene stabiliserer seg.
Foto: Norges Rederiforbund

Men ettersom Høyesterett har avgjort at det vil være lovstridig å kreve rederiskatt med ti års tilbakevirkende kraft, blir en betydelig sum ved hvert norsk rederi frigjort. Solstad Offshore ASA på Karmøy hadde bokført skatt på 400 millioner kroner, og for norske rederier totalt, ville rederiskatten ha ført til 21 milliarder kroner i løpet av en ti års periode.

– På lang sikt er dette en gladmelding for skipsbyggeri og verft. Markedene vil stabilisere seg. Det kan ta noe tid, men framtiden ser lysere ut, framholder Meling jr.

Fem nybygg
Formann i Haugesund rederiforening og administrerende direktør i Solstad Offshore ASA, Lars Peder Solstad, sier styrket egenkapital ikke framprovoserer umiddelbare, nye investeringsbeslutninger. Likevel øker optimismen.

– Vi har ingen nye konkrete planer, men styrket kontantbeholdning gir oss en bedre situasjon enn ellers. For tiden bygger vi fem skip for fire milliarder kroner på norske verft, påpeker Solstad.

Dette er saken:
  • Høyesterett avsa dom i saken om rederiskatt 12. februar i år.

  • Et flertall på seks dommere i Høyesterett opphevet ligningene etter å ha kommet fram til at overgangsordningen er i strid med forbudet mot tilbakevirkende lover i Grunnlovens §97.

  • Mindretallet på fem dommere vurderte tilbakevirkningen i overgangsordningen annerledes, og la til grunn av tilbakevirkningen må være klart urimelig eller urettferdig, noe de mente at den ikke var.

  • I desember 2007 ble det vedtatt en ny rederiskattordning, som også var knyttet opp til EUs retningslinjer for statsstøtte.

  • I den forbindelse ble det vedtatt overgangsregler mellom ordningen fra 1996 og den nye ordningen, som utløste beskatning av tidligere skattefrie inntekter og gevinster.

Ankerhåndterings- og konstruksjonsfartøyene Solstad har i bestilling, bygges ved verftene STX Norway Offshore AS i Brattvåg og Brevik, Bergen Group og Ulstein Group. Det første skipet skal være klart 29. april, og deretter skal de neste skipene ferdigstilles fortløpende fram mot april neste år.

– Aktivitetsnivået er lavt for tiden, men på sikt må markedene klatre opp igjen, tror Solstad.

Får spillerom
Eidesvik Offshore ASA på Bømlo måtte ha betalt 20 millioner kroner i året ti år bakover, om rederiskatten hadde blitt realisert ved dom i Høyesterett. I løpet av en ti årsperiode, unnslipper dermed Eidesvik å betale 200 millioner kroner i skatt.

– Pengene blir nå tilgjengelige til å gjøre nye investeringer. Vi har ingen konkrete planer, men det gir oss spillerom framover, sier Jan Fredrik Meling, administrerende direktør ved Eidesvik Offshore ASA, til PetroMaritim.

Strategien til rederiet framover er å ta det rolig og vurdere markedene. I mellomtiden venter bømlorederiet på to nye seismikkskip som bygges i Ulsteinvik. Oppdragene står i kø for nybyggene, så snart de er klare.

– Vi har sikret tolv års kontrakter med CGG Veritas på begge skipene, legger Meling til.

Første skip skal være klar om tre-fire måneder, mens det andre skipet skal ferdigstilles 11. september neste år.

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger