En ny konvensjon som skal bedre arbeids- og boligforholdene for verdens sjøfolk ble torsdag vedtatt av FNs internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO.
NTB
Forhandlingene om den nye konvensjonen om maritimt arbeidsliv har pågått i fire år. Den inneholder klare regler om arbeids- og hviletid, minimumsalder og helse- og sikkerhetsregler.
Avtalen skal gjelde for alle kommersielle fartøyer over 500 tonn, unntatt fiskebåter. Skipene må ha et arbeidssertifikat utstedt av flaggstaten, som også må foreta jevnlige inspeksjoner.
Konvensjonen ble vedtatt på tampen av en tre uker lang forhandlingsrunde i Genève. Ingen stemte mot, men regjeringsdelegatene fra Libanon og Venezuela avsto fra å stemme.
Den norske Sjøfartsdirektoratet kaller arbeidet med konvensjonen for banebrytende.
– I en konkurranseutsatt hverdag kan kampen om å tilby lavest mulig pris få svært negative konsekvenser. På skip som seiler under flagg fra land som ikke utøver effektiv kontroll, arbeider sjøfolk ofte under uakseptable og farlige forhold. Konvensjonen slår fast at sjøfolk ikke skal betale for rederienes konkurransedyktighet med liv og helse som innsats, skriver direktoratet i en pressemelding. Det opplyser også at norsk lovverk allerede er i god overensstemmelse med den nye konvensjonen.
Nær 90 prosent av verdens varetransport foregår til sjøs. De fleste av verdens 1,2 millioner sjøfolk kommer fra utviklingsland, i hovedsak fra Asia.
Den 100 sider lange konvensjonen trer i kraft når den er ratifisert, formelt godkjent, av 30 medlemsland i ILO, som samtidig står for minst 33 prosent av verden skipstonnasje.
Skip fra land som ikke har ratifisert konvensjonen kan bli møtt med inspeksjoner og mulig tilbakeholdelse i land som har sluttet seg til de nye reglene.