Onsdag kom den første leveransen til den nye traverskranen som skal reises på Kværners anlegg på Stord.,- Kranbeina kommer 22. juni og traversen i midten av juli. Sammenstillingen vil skje i juli og august, skriver Kværner i en melding.
Kværner på Stord skal skifte ut den gamle Goliat traverskranen, so mi over 40 år har vært et landemerke i Sunnhordaland og en sentral brikke i bygging av supertankere på 70-tallet og plattformer de siste tiårene.
Etter ett år med forberedelser er det nå like før den nye kranen kommer til Stord. Den skal reises på same sted som Goliat står i dag.
Den nye kranen vil ha ein løftekapasitet på 800 tonn, meir enn dobbelt så mye som den gamle. Kranen er 153 meter bred, 28 meter bredere enn den gamle, og 115 meter høy, mot dagens 74 meter. Dette gjør kranen til en av de største traverskranene i Europa.
Den eksisterande kranen ble bygd i England i 1958 i tilknyting til byggingen av kraftverket Hinkley Point. Kranen ble kjøpt brukt, og kom til Stord i 1968. Kranen gjorde sitt første løft på den 220.000-tonns supertankere T/T Kong Haakon VII 1. mars 1969.
Verftsområdet på Stord har det siste året blitt gjort klart for den nye kranen. Grunnarbeidet for de nye kransporene er snart ferdige, og piren er i ferd med å bli forlenget. Samtidig har Konecranes, som leverer kranen, fabrikkert kranseksjoner i Finland og hos underleverandør i Polen. Kranen blir nå lastet på lekter og tauet til Stord.
Den første fasen av installasjonen vil være å reise de to kranbeina. Traversen skal installeres i løpet av første halvdel av august, og vil bli heist til korrekt høyde i tre faser. Ifølge Kværner skal testløft etter planen skje i oktober/november. Den gamle kranen skal demonteres etter at den nye er reist.