Hovedansvaret for sikkerhet og miljø på et skip flyttes fra skipsføreren til rederiet. Det er ett av elementene i den nye loven om skipssikkerhet, som regjeringen la fram fredag.
NTB
– Skipssikkerhetsloven er en etterlengtet fornying av et over 100 år gammelt lovverk. Målet har vært å utforme et lovforslag som bidrar til at risikoen ved å ferdes til sjøs reduseres til et minimum og at skip framstår som en sikker arbeidsplass, sier nærings- og handelsminister Odd Eriksen (Ap).
Rederiet ansvarlig
Hovedansvaret for å oppfylle lovens krav til sikkerhet og miljø plasseres altså hos rederiet og ikke hos skipsføreren. Enkeltpersoner i rederiet og rederiet som foretak vil være de som primært kan straffes ved alvorlige lovbrudd.
Tvangsmulkt og tilbaketrekking av sertifikater innføres som nye reaksjonsformer.
For å forbedre forsikringsselskapenes informasjonsgrunnlag, blir det foreslått at det skal være tillatt for sjøassurandører å utveksle informasjon om skips sikkerhet til andre aktører i næringen og til myndighetene. Dette vil kunne avdekke feil og mangler ved skip.
Diskrimineringsforbud
Regjeringen foreslår også endringer i sjømannsloven som innebærer forbud mot direkte og indirekte diskriminering av arbeidstakere på skip. Det vil gi sjøfolk det samme vern som arbeidstakere på land.
Det blir forbud mot direkte og indirekte diskriminering på grunn av politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjoner, seksuell orientering, funksjonshemning og alder.
Som et separat forslag til de to nevnte lovene foreslås også at den frivillige grensen for registrering av skip i Skipsregistrene senkes fra 10 til 7 meter. Forslaget vil gjøre lånefinansiering lettere, gi et bedre rettsvern ved panteheftelser, samt forbedre kredittsikringen ved kjøp av fritidsbåter av denne størrelsen.