Norske verft har ordrer for omlag 38 milliarder kroner. Offshore-ordrene utgjør nærmere 70 prosent av dette.
– Situasjonen viser at norske verft er konkurransedyktige så lenge vi har like vilkår. Hele den norske skipsindustrien fortjener honnør, sier direktør Egil Holland i Norsk Industri til Sunnmørsposten.
Statistikk viser at norske verft har ordrer for opp mot 38 milliarder kroner. Det er «all time high». Offshoreordrene utgjør opp mot 70 prosent av dette.
Nordvestlandet
Verftene på Nordvestlandet har ordrer for mer enn 25 milliarder kroner. Det er langt mer enn et helt samferdselsbudsjett.
Verftene på Nordvestlandet har også opp mot 70 prosent av den samlede virksomheten av nybygg ved norske verft. De gode tidene vil vare minst i et par år til, men Holland mener skipsindustrien må forberede seg på at situasjonen også kan snu.
De fire Aker-verftene på Sunnmøre og i Romsdal har gjort avtaler til rundt 14 milliarder kroner og har ordrer som går langt inn i 2009.
Kleven Verft
Kleven Maritime, som får et par år siden kjempet desperat for å holde hjulene i gang, har nå ordrer for nærmere sju milliarder kroner.
Ønsker mer samarbeid om gassdrift
– Norske myndigheter må legge til rette for en god infrastruktur for påfyll av drivstoff til gassdrevne skip. Bygging av slike skip kan ta over når offshorebyggingen eventuelt vil avta, sier Holland. Han etterlyser et samarbeid mellom norske myndigheter og kystflåten om gassdrift.