Nye lastesystem for Gullfaks

Publisert 4. juni 2014

Nye lastebøyer er ett av flere prosjekter for å forberede levetid for Gullfaks mot 2040. De eksisterende lastebøyene slepes til Stord for opphugging hos Scanmet AS., De to eksisterende lastebøyene som skal skiftes ut har lastet ut oljen fra Gullfaks siden 1986. (Foto: Statoil)

De to eksisterende lastebøyene som skal skiftes ut har lastet ut oljen fra Gullfaks siden 1986. Siden starten har det passert 2,55 milliarder fat olje fra Gullfaks-feltet gjennom de eksisterende lastebøyene.

Inntauingen av den første lastebøyen har startet. Ny bøye settes i drift denne måneden. Den andre lastebøyen fjernes i august og planlegges å være i drift i midten av september.

– Dette er et viktig prosjekt for å sikre økt verdiskaping fra Gullfaks-feltet. Gullfaks har behov for pålitelige lastesystemer for råoljeeksport for framtiden. De to eksisterende lastesystemene og lastesøyler som var installert i 1986 og 1987 nærmer seg forventet designlevetid på 30 år, sier Øystein Arvid Håland, områdedirektør i Utvikling og Produksjon Norge.

Prosjektet er en viktig for å sikre Gullfaks og tie-in-feltenes oljeeksport de neste 30 årene. Nye lastebøyer vil redusere behovet for logistikk og helikoptertransport i forbindelse med vedlikehold.

Det legges til rette for samordning og synergier med Statfjord-feltet knyttet til drift, vedlikehold og reservedeler.

Lastesystemet er av samme type som er installert på Statfjord , og er et enklere system enn nåværende system på Gullfaks. De nye lastesystemene vil ha samme kapasitet for oljelasting som eksisterende systemer.

De eksisterende lastebøyene, på om lag 6.000 tonn hver, slepes til Stord for opphugging hos Scanmet AS. Det planlegges med 98 prosent gjenbruk av materialene.

Lastebøyene står på 136 meters dyp og er lokalisert om lag 2,4 km nordvest og 2,4 km sørøst for Gullfaks A -plattformen.

Bøyene eies av lisenshaverne til Gullfaks, hvor Statoil er operatør med en eierandel på 51 prosent, mens Petoro og OMV har de resterende andelene på henholdsvis 30 prosent og 19 prosent.

Viktigste kontrakter:
* Technip Norge AS har gjort engineering, forberedelser, fjerning av eksisterende lastebøyer, tauing og overlevering til leverandør for demontering og opphugging – samt installasjon av nye lastesystemer.
* Kontrakt for avhending av lastebøyene fra Gullfaks er tildelt Scanmet AS.
* De nye lastesystemene leveres av National Oilwell Varco i Arendal.

Siste fra forsiden

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Swarfix skal samle opp swarf for Equinor

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger