Publisert 4. februar 2000

StatoilHydros etterspørsel etter en ny og mindre rigg er et forsøk på å styre riggmarkedet sin vei. – Det er gjort i håp om lavere riggrater, mener Andreas Wittemann, oljenalytiker i Rystad Energy.

NY RIGGTYPE: Maracc konstruerer en riggtype
som kan brukes på tunge brønnintervensjoner.
De er med i anbudsprosessen til StatoilHydro.
(foto:MARACC)

StatoilHydro har i lenger tid arbeidet med økt bruk av fartøy til lett brønnintervensjon. Dette er beregnet å gi selskapet en kostnadsbesparelse på 15 milliarder kroner i 2009. Nå ønsker selskapet å ta brønnintervensjon ett skritt videre, og har etterspurt leverandørindustrien om å være med på utviklingen av en ny riggtype som skal benyttes til tung brønnintervensjonsarbeid.

Selskapet håper på å kunne redusere kostnadene for tung brønnintervensjon med rundt 40 prosent ved bruk av den nye teknologien, da riggen er mindre, lettere og krever mindre utstyr.

Vil styre markedet
Oljeanalytiker Andreas Wittemann i Rystad Energy tror ikke bruken av LWI-fartøy og en ny type rigg vil gjøre konvensjonelle rigger overflødige.

– Det blir nok noe tilleggskapasitet for riggene, men vi trenger hele spekteret selv om disse nye riggene kommer på plass, sier Wittemann til Oilinfo.

Oljeanalytikeren tror snarere dette er et forsøk fra StatoilHydros side på å påvirke markedet.

ANDREAS WITTEMANN:Tror StatoilHydro ønsker å
påvirke riggmarkedet ved å ta i bruk de nye rigg-
ene. (foto:RYSTAD ENERGY)

Intervensjonsbehov
– De ønsker å påvirke markedet sin vei, og vi vet de ønsker å få ned prisene på rigger, påpeker Wittemann.

Wittemann ser helt klart et behov for mer brønnintervensjon og IOR-tiltak på subseabrønner, men tror den nye riggtypen fort kan ende opp i samme klasse som de konvensjonelle riggene.

– Gitt at denne riggen blir skreddersydd med det ene og det andre ustyret om bord, kan man lett ende opp med en rigg i samme størrelse likevel, sier han til Oilinfo Weekend.

Avviser påstandene
Informasjonsdirektør i StatoilHydro, Ola Morten Aanestad, avviser Andreas Wittemanns påstander om kontroll av riggmarkedet.

– Dette er overhodet ikke et forsøkt på å presse ned riggratene. Dette dreier seg om vedlikehold av brønner, og hele bransjen har i mange år vært opptatt av at vedlikeholdet av subseabrønner skal kunne foregå på en rimeligere måte, sier Aanestad til Oilinfo Weekend.

– Vil dere kunne bruke de nye riggene til annet enn brønnintervensjon, som for eksempel leteboring?

– Det vil jeg ikke uttale meg om, men vi er alltid opptatt av å ha kostnadene så lave som mulig, og samtidig holde produksjonsmålene på norsk sokkel oppe. Kostnader er alltid et viktig spørsmål, og spesielt for brønnvedlikehold, fastslår Aanestad.

Rigg under bygging
Det norske selskapet Maracc, eid av Island Offshore, har spesialisert seg på bygging av spesielle halvt nedsenkbare rigger som kan benyttes til tung brønnintervensjon og Through Tubing Rotary Drilling. Selskapet har for tiden sin første rigg under konstruksjon ved det kinesiske verftet Cosco Zhoushan, klar for leveranse i 2010.

Brønnintervensjon

– StatoilHydro skiller mellom lett brønnintervensjon,
tung brønnintervensjon, boring og komplettering
– Brønnintervensjon er ett av de mest effektive tilta-
kene for å øke produksjonen fra subseabrønner

-Typiske operasjoner for lett brønnintervensjon er:
• Datainnsamling i undervannsbrønner
• Perforering/ re-perforering
• Soneisolering, for eksempel stenge av vann-
produksjon
• Inspeksjon og reparasjon av brønnutstyr som
for eksempel brønnsikkerhetsventiler
• Utboring av avleiringer i brønn
• Brønndreping
• Mekanisk operasjon av ustyr i brønnen
• Skifte ventiltre på havbunnen
• Plugging/avstenging av undervannsbrønner

Ifølge prosjektleder for topside i Maracc, Per Buset, har selskapet ikke kontrakt på nybygget, men er med i anbudsprosessen til StatoilHydro.

– Bygget dere denne riggen på bakgrunn av anbudsprosessen?

­ – Ikke kun dette anbudet, men vi er også med i to andre internasjonale anbud, sier Buset til Oilinfo Weekend.

Så behovet
Island Offshore har i flere år spesialisert seg på subsea brønnintervensjon, og så behovet for en mellomting mellom fartøy og tung borerigg.

– Tror dere at denne type rigg vil utkonkurrere konvensjonelle rigger på norsk sokkel, med tanke på dagrate og størrelse?

– Vi vil ikke utkonkurrere dem på det konvensjonelle arbeidet som boring og den slags, men vi vil nok ta en del arbeid fra dem i forbindelse med intervensjon. Jeg ser for meg at det blir færre riggdager for de konvensjonelle riggene, sier Buset.

Ifølge oljeanalytiker Witteman består opptil 25 prosent av riggkapasiteten på norsk sokkel av brønnintervensjonsarbeid.

Through Tube Rotary Drilling

• Boring gjennom produksjonsrør
• En ny brønn, såkalt sidesteg, bores direkte ut
fra produksjonsrøret i en gammel brønn
• Sparer tid og kostnader
• Gir økt levetid for brønnen, og maksimerer
produksjonen fra modne og marginale felt

Billigere å produsere
Ifølge Buset vil riggene være tilsvarende skrogstørrelse av en vanlig mellomklasserigg.

– Riser og BOP har til sammen en kostnad på 60 millioner dollar, og dette er utstyr vi ikke trenger på de nye riggtypene, sier Buset, og tilføyer at dette tilsvarer rundt ti prosent av byggesummen på en rigg.

Les også: – StatoilHydro reagerer på riggrater

– Det koster å levere

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger