,
– Vårt system er først og fremst rettet mot produksjon av LNG, sier Inocean-sjefen Jon Erik Borgen i en pressemelding.
– En av utfordringene for eksisterende løsninger er ”sloshing”, det vil si belastningen som flytende gass har på delvis fylte tanker i rom sjø. De nye tankenes form og innvendige struktur håndterer dette problemet og DNV har også kvalifisert tankene med tanke på dette, sier Borgen.
FLNG-potensial
Teknisk direktør i Inocean, Jonas Rekstad, mener at LNG-tanken viser tegn til robusthet.
– Vi holder fortsatt på med å evaluere teknologien med tanke på mer værutsatte havområder. Resultatene så langt tilsier at teknologien vil være et attraktivt alternativ i fremtidige FLNG-prosjekter, sier han.
Asia
Borgen og Rekstad ser for seg et marked for den nye teknologien i Asia, der LNG-produksjon blomstrer. De mange offshore gassfeltene i verden som mangler fast infrastruktur vil også på sikt innebære et betydelig marked for FLNG-prosjekter.