Krevende tider for offshore flåten

2 av 11 større offshore skip som i disse dager har ligget til kai rundt vågen i Stavanger. (Foto: Erling Holmefjord)
Publisert 6. september 2015

Det er ikke bare innen rigg-, V&M markedet og de som lever av utbygging og drift som for tiden opplever krevende tider innen olje- og gassnæringen. Rederiene som i de siste år har kontrahert moderne skip for et marked i vekst opplever et knusktørt marked både på norsk- og internasjonal sokkel.

Den norske offshore flåten er blant verdens mest moderne, om ikke den mest moderne med en flåte på over 600 skip. Mange på norsk sokkel, men i større og større grad i markeder i Asia, Sør Amerika og Afrika. Mange av disse skipene er designet og i noen grad bygd i norge og har skapt levedyktige klynger med høy kompetanse langs kysstripen med et spesielt fotavtrykk på mørekysten.

– alle de større rederiene som jobber mot ankerhåndtering, supply og CSV(konstruksjon) opplever nå at de må legge skip i opplag. Sist ut var Solstad offshore som på fredag varslet at de kunne måtte nedbemanne med så mange som 300 sjøfolk av ca 1600. Av disse er ca 150 norske.

i maritim.no leser vi nå at det pr 2.september er hele 50 skip i opplag, men ytterligere 17 er ventet å gå i opplag i løpet av kort tid.

Les også: Viking Supply Ships sikrer 363 millioners kontrakt

Rederinæringen er bekymret

Allerede ved inngangen til 2015 signaliserte rederiene negative forventninger til 2015, etter flere år med høy vekst.  Mens offshorerederienes inntekter på norsk sokkel steg med 11 prosent i 2014, venter de en nedgang på 7 prosent i 2015. Dette viser rapporten «Norske offshorerederier: I krevende farvann».

Over halvparten av norsk offshorenæring opererer utenfor norsk sokkel, og globalt ventes omsetningen å falle med i overkant av 4 prosent i år. Det vil i så fall være første gang siden 2002 at inntektene går ned.

Rederiene er også mindre optimistiske til egen lønnsomhet. Tre av fire venter et svakere driftsresultat i 2015 sammenlignet med i fjor.

– Næringen har en krevende tid foran seg, sier Sturla Henriksen. Den negative markedsutviklingen kommet langt raskere og sterkere, og mot et helt annet internasjonalt bakteppe, enn de fleste kunne forestille seg for bare kort tid siden.

Asia, Latin-Amerika og Afrika er viktige markeder for de norske offshore serviceskipsrederiene. I Brasil er hvert fjerde offshorefartøy kontrollert av norske rederier.

Men selv om rundt 60 prosent av omsetningen for bransjen hentes utenfor norsk sokkel, vurderes fortsatt Norge som det klart viktigste markedet.

Les også: Skandi Africa valgt til ship og the year 2015

Artikkelen fortsetter under bildet

FAR Sygna til kai i Stavanger i dag.
FAR Sygna til kai i Stavanger i dag.

Forventer fall i investeringsnivået

For første gang i historien er blant annet rigger i Norge tatt av kontrakt midt i kontraktsperioden.

– Vi forventer at investeringsnivået på den norske sokkelen vil falle i 2015 og 2016. For dette segmentet betyr det at offshoreskip legges i opplag, flere ansatte er permittert og leveranser av skip ved norske verft er utsatt, sier Henriksen.

Henriksen ønsker likevel ikke å svartmale situasjonen for offshorerederiene, som har vært gjennom nedturer før.

– De er i utgangspunktet godt rustet for krevende omstillinger, sier Henriksen. Men det er avgjørende at det føres en aktiv maritim politikk, som sikrer gode og konkurransedyktige rammevilkår for å sikre denne posisjonen i årene som kommer.

 

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger