Publisert 2. november 2006

Passasjerene i Umoe Schat-Hardings FF1000D blir utsatt for større G-krefter enn tillatt. Oljeindustriens Landsforening (OLF) anbefaler nå at den bakerste seteraden i 21 livbåter fjernes.

– Industrien har allerede tatt grep for å sikre at de ansatte på innretningene trygt kan evakueres i en beredskapssituasjon. Det er allerede innført sitteplassbegrensninger i denne livbåttypen, sier Knut Thorvaldsen, direktør HMS og Drift i Oljeindustriens Landsforening (OLF).

Sitteplassbegrensningene innebærer at den bakerste seteraden i FF1000D blir tatt ut av bruk. Det blir i tillegg ytterligere seteplassrestriksjoner etter bølgeretning og bølgehøyde.

Tiltakene er iverksatt etter at livbåtprosjektet har gjennomført målinger i forbindelse med både modelltester i basseng og fullskalatester.

– At denne livbåttypen ikke tilfredsstiller kravene industrien setter til sikkerhet for de ansatte, er uakseptabelt. Nok en gang får vi bekreftet at industriens arbeid med å sikre livbåtene er viktig, sier Thorvaldsen.

OLFs livbåtsprosjekt vil i neste fase av arbeidet komme med innspill til alle deler av livbåt-regelverket.

På norsk sokkel er det 21 frittfall-livbåter av typen FF1000D på sju installasjoner. Eierne av disse livbåtene er Hydro, BP, Statoil, ConocoPhillips og Sea Drill.

Livbåten er en dropp-båt, og er produsert Umoe Schat-Harding. Båten er sertifisert for å bli sluppet fra 30 meters høyde.

Siste fra forsiden

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger