Passasjerene i Umoe Schat-Hardings FF1000D blir utsatt for større G-krefter enn tillatt. Oljeindustriens Landsforening (OLF) anbefaler nå at den bakerste seteraden i 21 livbåter fjernes.
– Industrien har allerede tatt grep for å sikre at de ansatte på innretningene trygt kan evakueres i en beredskapssituasjon. Det er allerede innført sitteplassbegrensninger i denne livbåttypen, sier Knut Thorvaldsen, direktør HMS og Drift i Oljeindustriens Landsforening (OLF).
Sitteplassbegrensningene innebærer at den bakerste seteraden i FF1000D blir tatt ut av bruk. Det blir i tillegg ytterligere seteplassrestriksjoner etter bølgeretning og bølgehøyde.
Tiltakene er iverksatt etter at livbåtprosjektet har gjennomført målinger i forbindelse med både modelltester i basseng og fullskalatester.
– At denne livbåttypen ikke tilfredsstiller kravene industrien setter til sikkerhet for de ansatte, er uakseptabelt. Nok en gang får vi bekreftet at industriens arbeid med å sikre livbåtene er viktig, sier Thorvaldsen.
OLFs livbåtsprosjekt vil i neste fase av arbeidet komme med innspill til alle deler av livbåt-regelverket.
På norsk sokkel er det 21 frittfall-livbåter av typen FF1000D på sju installasjoner. Eierne av disse livbåtene er Hydro, BP, Statoil, ConocoPhillips og Sea Drill.
Livbåten er en dropp-båt, og er produsert Umoe Schat-Harding. Båten er sertifisert for å bli sluppet fra 30 meters høyde.