Publisert 11. oktober 2006

Flere hundre oljearbeidere fra en rekke installasjoner på norsk sokkel settes nå på land etter at det er avdekket svakheter ved 39 livbåter.

NTB

Produksjonen av olje og gass blir ikke berørt, men vedlikeholdsarbeid og andre oppgaver må utsettes.

– Felles for livbåtene er at alle er godkjent av de relevante myndigheter. Derimot har industrien selv i regi av Oljeindustriens Landsforening (OLF) gjennomført et eget prosjekt for å gjøre sikkerheten optimal på sokkelen, sier kommunikasjonsdirektør Ole-Morten Aanestad i Statoil til NTB.

Prosjektet har avdekket svakheter i en livbåttype fra Umoe-Schat-Harding.
Svakheten er påvist i overbygget på livbåttypen FF48 versjon 2, og det finnes 39 livbåter av denne typen fordelt på åtte installasjoner på norsk sokkel, opplyser direktør Knut Thorvaldsen i OLF.

Sendes hjem

Troll A er en av de
berørte installasjonene.
Foto:Statoil

På disse installasjonene – Draugen, Nord A og Heidrun på Haltenbanken samt Troll A og B, Snorre A, Oseberg C og Brage i Nordsjøen – ble flere hundre arbeidere onsdag sendt hjem.

På Draugen-plattformen reduseres dagens bemanning fra 68 til 38, som er minimumsantallet, ifølge informasjonssjef Geir Haug i Norske Shell.

– Alle over minimumsbemanning blir sendt i land så fort som mulig. Bare fra denne plattformen blir 30 arbeidere sendt i land i løpet av dagen, sier Haug.

På plattformene Heidrun, Troll A og Snorre A stanser operatøren Statoil all brønn- og boreaktivitet og reduserer bemanningen fra 500 arbeidere til om lag halvparten, opplyser informasjonssjef for Tampen-feltet, Geir Gjervan.

Flere tiltak
På de åtte installasjoner er det satt i gang tiltak som skal bedre sikkerheten til mannskapene.
– Vi kommer nå til å øke beredskapen med ekstra helikoptre, overvåkingen av plattformene blir forsterket, og brønn- og boreoperasjoner settes i såkalt sikker modus, sier informasjonssjef Geir Gjervan i Statoil til NTB.

Statoil har 20 av de aktuelle livbåtene på tre installasjoner.

– Når tiltakene til havs er sluttført, skal livbåttypene modifiseres. Så snart nødvendig mannskap er skaffet til veie, vil arbeidet med livbåtene starte. Det vil bli sluttført i løpet av november, sier Gjervan.

Helikopter
Han påpeker at dersom noe galt skulle skje, er det primære evakueringsmiddelet helikopter. Som nummer to vil livbåtene bli brukt, og de vil da bli låret på havet med mannskap om bord. Et tredje middel er evakuering gjennom en redningsstrømpe ned mot livbåt, sier Gjervan til NTB.

I over ett år har eksperter testet tilstanden til de 15 fritt-fall-modellene på norsk sokkel, og det er utført flere tusen modelltester i bølgebasseng. Det er i alt 211 fritt-fall livbåter på 56 installasjonene på norsk sokkel.

Resultatet av prosjektet er at 133 av de 211 livbåtene må forsterkes for å tilfredsstille oljeindustriens krav til sikkerhet, og storparten av dette forsterkningsarbeidet er allerede ferdig.

Siste fra forsiden

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger