Publisert 4. februar 2000

Helikopterselskapene som transporterer Nordsjøarbeidere til plafformene merker en vektøkning blant arbeiderne, og må dermed fly med tomme seter.

Målinger helikopterselskapene har foretatt viser at snittvekten for både menn og kvinner har gått opp med flere kilo, skriver Nettavisen. Vektøkningen er fra 68 til 73 kilo for kvinnene og fra 86 til 90 kilo for menn. Disse målingene endte med at CHC Helikopterservice tok kontakt med Luftfartstilsynet for å få endret regelverket.

Standardvektene som ble brukt tidligere viste seg å være for lave, og for å holde seg til myndighetskravet innenfor helikoptrenes tillatelse må snittvekten justeres opp.

De fleste helikoptrene i Helikopterservices flåte tar opp til 19 passasjerer. Vektøkningen blant oljearbeiderne har betydd at pilotene kan ha hatt opp til 95 kilo tyngre last enn det forskriftene tillater.

– I samarbeid med Luftfartstilsynet justerte vi opp tallene i henhold til kontrollveiingen, sier sjef for bakkeoperasjoner i CHC Helikopterservice Ulf Selset. Endringene tredde i kraft 16. Juni i år.

I praksis betyr dette at seter kan stå tomme på enkelte flyvninger.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger