Publisert 4. februar 2000

Oljeselskapene betaler i dag ti ganger mer for ankerhåndterings- og supplyskip i Nordsjøen, sammenlignet med bunnivået i fjor. – Dette er ikke en vedvarende situasjon. Markedet vil snu, spår Jan Fredrik Meling i Eidesvik Offshore.

Jan Fredrik Meling i Eidesvik Offshore.

På bunnivået i spotmarkedet i fjor var dagraten for ankerhåndterings- og supplyskip helt nede i 50.000 kroner. Innen fredag forrige uke hadde ratene økt til 450.000 kroner. Og like etter helgen, ble Solstad Offshores «Normand Mariner» innleid av BP for 575.000 kroner.

– Markedet har strammet seg skikkelig til og ratene har steget brått og kraftig. Vi er veldig spente på hvor dette ender, sier Anita Karlsen, analytiker i spotmegleren Westshore Shipbrokers i Kristiansand, til Dagens Næringsliv.

For to-tre år siden, i 2007 og 2008, var spotmarkedet på topp. Offshorerederier leide ut ankerhåndterings- og supplyskip til rundt to millioner kroner per dag. Men administrerende direktør i Eidesvik Offshore, Jan Fredrik Meling, var skeptisk til at klondykestemningen kunne vedvare.

For mange skip
– På den tiden advarte jeg om at markedene ville gå ned, men de færreste ville høre. I dag skylder de fleste på finanskrisen, men finanskrisen har ikke skyld i svingende spotmarked. Faktumet er at offshorerederiene har for mange skip, sammenlignet med etterspørselen fra oljeselskapene. Finanskrisen ble en utløsende faktor, argumenterer Meling.

Han viser til at offshorerederiene også har svært mange nybygg i bestilling. Meling tror derfor at dette kombinert med rekordstor norsk flåte, vil føre til et tøft spotmarked for offshorerederiene.

– At ratene i spotmarkedet er så høye nå, skyldes to forhold. Det ene gjelder den vulkanske askeskyen fra Island, som gjorde at etterspørselen etter forsyningsskip til transport på norsk sokkel skjøt fart. Det andre er at en del rigger på norsk sokkel har flyttet på seg i det siste, påpeker Meling.

Les også: Vil løse riggmangel med felles krav

Han medgir imidlertid at høye dagrater kan holde seg over sommeren, men den administrerende direktøren tror det uansett er et forbipasserende blaff.

– Jeg håper jeg tar feil, men dessverre tror jeg ikke at krisen er over. Oljeselskapenes etterspørsel øker ikke i takt med antall nybygg som kommer, og totalt antall skip i den norske flåten, poengterer han.

I opplag
Eidesvik Offshore har 25 prosent eierskap i «Viking Troll», som ble lagt i opplag i fjor høst. Meling har tro på at skipet, som er rederiets eneste i spotmarkedet, vil få arbeid i løpet av sommeren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

«Viking Troll» er eneste skip Eidesvik Offshore har på spotmarkedet. Skipet ble lagt i opplag i fjor høst.
(Foto: EIDESVIK OFFSHORE)

– Foruten «Viking Troll» har vi «Viking Athene», som går på korte kontrakter på norsk sokkel. Nylig fikk vi en kontrakt med Statoil med dette fartøyet, sier Meling, som tror løsningen for offshorerederiene blir å forhandle fram langsiktige kontrakter, gjerne i internasjonalt farvann. Han viser også til den høye aktiviteten for å sikre langvarige kontrakter på blant annet brasiliansk sokkel.

– Til høsten blir spotmarkedet på norsk sokkel smalere, og etterspørselen fra oljeselskapene blir ikke like stor. Det blir ikke bruk for så mange skip, som finnes i den norske flåten, legger Meling til.

Sist gang offshorerederiene opplevde lignende, bratte fall i dagrater, var på 1980-tallet.

– Da tok det seks-sju år før ratene i markedet stabiliserte seg, avslutter Meling.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger