Oljeselskapene styrer unna billigere og mer miljøvennlig bensin. Årsaken er at de tjener for lite på bensin med lavere oktan.
NTB
Både Esso og Hydro Texaco hevder at årsaken er at nye biler og norske motorer ikke er innstilt for å takle lavere oktantall enn 95, men dette synet deles ikke av bilbransjen, skriver Dagens Næringsliv.
– Mange biler kan uten problemer gå på 92 oktan bensin, sier teknisk sjef Tore Lillemork i Bilimportørenes landsforening, og viser til erfaringene fra land som Danmark og Tyskland.
Jet Norge er det eneste selskapet som selger 92 oktan i Norge. I Danmark er 22-24 prosent av all bensin de selger 92 oktan.
Alle de store oljeselskapene tilbyr fortsatt 98 oktan bensin i Norge, selv om salget av denne bensinstyrken bare utgjorde seks prosent av totalomsetningen i fjor.
Produktutviklingen dreiser seg utelukkende om bensin som kan prises høyere enn de tradisjonelle, skriver avisen.