Publisert 12. oktober 2006

Oljeselskapene styrer unna billigere og mer miljøvennlig bensin. Årsaken er at de tjener for lite på bensin med lavere oktan.

NTB

Både Esso og Hydro Texaco hevder at årsaken er at nye biler og norske motorer ikke er innstilt for å takle lavere oktantall enn 95, men dette synet deles ikke av bilbransjen, skriver Dagens Næringsliv.

– Mange biler kan uten problemer gå på 92 oktan bensin, sier teknisk sjef Tore Lillemork i Bilimportørenes landsforening, og viser til erfaringene fra land som Danmark og Tyskland.

Jet Norge er det eneste selskapet som selger 92 oktan i Norge. I Danmark er 22-24 prosent av all bensin de selger 92 oktan.

Alle de store oljeselskapene tilbyr fortsatt 98 oktan bensin i Norge, selv om salget av denne bensinstyrken bare utgjorde seks prosent av totalomsetningen i fjor.

Produktutviklingen dreiser seg utelukkende om bensin som kan prises høyere enn de tradisjonelle, skriver avisen.

Siste fra forsiden

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger