Russlands største privateide oljeselskap Lukoil investerer i en ny oljeterminal på øya Varadey i Barentshavet. Dette kan doble oljetransporten langs norskekysten., Av: Alex Khrol, Murmansk
Foto: Lukoil
Dagens oljeleveranser fra Nordvest-Russland er omlag 75 millioner fat per år. Oljen blir skipet fra Murmansk og andre mindre russiske havner, fraktet langs norskekysten til markedene i EU og USA.
Det russiske oljeselskapet Lukoil vil nå doble oljekapasiteten ved å bygge en ny oljeterminal på øya Varadey. Selskapet skal investere 4,5 milliarder norske kroner i terminalen som skal stå ferdig i løpet av 2008.
Terminalen vil få en kapasitet på 95 millioner fat olje per år og åpn er for en ny transportrute fra provinsen Timan-Pechora.
Økt risiko
Nina Lesikhina
Foto: Bellona
Ifølge Bellona i Murmansk vil den nye oljeterminalen medføre økt økologisk risiko i Arktis.
– Vi håper byggingen av terminalen og de tilknyttede oljeleveransene blir gjennomført i henhold til internasjonale og russisk standarder. Men dersom en foretar grundig inspeksjon av et hvilket som helst oljeprosjekt vil en finne overtredelser overalt, sier Nina Lesikhina, som er Bellonas prosjektkoordinator for energi til Petro.no.
– Når det gjelder Varandey-terminalen har vi verken sett offentlige høringer eller miljømessige vurderinger foretatt av uavhengige eksperter, legger hun til.
Allerede i gang
Lukoil har allerede lagt 18 kilometer av den første oljerørledningen fra landbaserte oljelagre til omlastingsterminalen offshore. Ifølge prosjektplanene vil det bli lagt to rørledninger, begge 22 kilometer lange og 80 centimeter i diameter.
Ledningene vil knytte oljelagre på land til plattformene offshore. Dette er nødvendig fordi farvannet ved Varadey er for grunt til å ta i mot tankskip. Ved plattformene derimot er sjøen dyp nok til å håndtere tankskip på 70.000 dødvekt tonn.
Ifølge en kilde i Lukoil, ønsker selskapet også å bygge en transitt-terminal i Linakhamari, nær den norske grensen, eventuelt bruke transitt-terminaler i Kolabukta eller i Finnmark.
Transitt-terminaler brukes til å laste om olje, fra skytteltankere til supertankere.