Publisert 5. desember 2014

Den nyutviklede oljetrålen fra NorLense vekker internasjonal interesse – og setter ny standard for effektivt oljevern., Når trålen dras over havoverflaten fungerer den som en høvel, som leder det øverste laget med vann og olje mot lagringsenheten. (Foto: Bjørn Eide/NorLense)

Oljen som samles opp av trålen ender opp i en lagringsenhet, som kan kobles av når den er full og erstattes med en ny. (Illustrasjon: NorLense)

Da systemet ble testet ved OMSETH test tank i USA ble konklusjonen «Best result ever for a fast current system». Systemet er verifisert av DNV GL vedrørende kapasitet – og er også utprøvd av Kystverket/Kystvakten med svært gode tilbakemeldinger.


- Oljetrålen er vår største nyvinning siden 1992, sier administrerende direktør Terje Olav Hansen i NorLense ubeskjedent.

Milepæl

Det var en milepæl da NorLense lanserte oljelenser med automatisk luftfylling i 1992. 
Ring og spirallensene ble raskt en stor suksess – og satte en ny standard i bransjen.
 Med sitt nye hurtigstrømssystem viser NorLense igjen veien for rasjonelt og effektivt oljevern.


- Vi har hatt sterkt fokus på detaljene, og har gjort omfattende testing for å skape et best mulig system. Det har vi klart – ikke bare i forhold til effektivitet, men også med hensyn til sikkerhet (HMS) og økonomi for kunden. Systemet er også svært fleksibelt i forhold til ulike situasjoner, og vi ser på den nye oljetrålen som litt av et multiverktøy innen oljevern, sier Hansen.

Takler 4-5 knop
Den nye oljetrålen fra NorLense er konstruert som hurtigstrøms-system og er designet for å samle opp et vidt spekter av olje-emulsjoner spredd over større arealer.

Mens konvensjonelle lenser fungerer opp mot hastigheter på en knop, takler oljetrålen effektiv strømhastighet på fire-fem knop.
Ved hjelp av en paravan/flytetrål-dør kan systemet betjenes med bare ett fartøy. 


Enkel håndtering

Oljetrålen kan leveres som et containersystem eller skreddersys for installasjon på fartøy. Trålen er lagret på trommel og har automatisk luftfylling via ett punkt. Før utsetting trykksettes systemet med luft. Dette gjør at trålen enkelt kan håndteres av en person og settes rett ut i sjøen i en sammenhengende operasjon. Et drivanker sørger for at trålen dras ut i sjøen. Prosessen krever minimalt med dekkplass.


Rekordrask

Flere tester viser at oljetrålen kan settes på vannet og være operativt på mindre enn 10 minutter. Da Kystverket testet oljetrålen utstyrt med integrert skimmerpumpe (tillegsutstyr) under realistiske forhold, gikk det 17 minutter fra fylling av luft startet og til trålen var i formasjon, pumpen var aktivisert og veske ble pumpet ombord.


- Tid er naturligvis en kritisk faktor for å få kontroll over utslipp. Vel så viktig er hensynet til HMS for operatøren av systemet. Dårlig vær, høy sjø og stress er faktorer som bidrar til farlige situasjoner. Enkel og rask utsetting med færrest mulig involverte øker sikkerheten for personellet under krevende forhold, sier Hansen.



Fleksibelt

Oljen som samles opp av trålen ender opp i en lagringsenhet, som enkelt kobles av når den er full og erstattes med en ny. Operasjonen kan deretter fortsette. Lagringsenheten som er full lukkes automatisk – og flyter i sjøen i påvente av å bli tauet til land eller bli tømt av et lagerskip.


Lagringsenheten er utstyrt med en kundetilpasset kobling, som gjør det mulig å pumpe oljen over til tank på eget eller eksternt fartøy. 
Oljetrålen kan også leveres med en integrert skimmerpumpe fra anerkjente FRAMO. Dette muliggjør kontinuerlig pumping av oppsamlet olje om bord i det fartøyet som opererer oljetrålen Skimmerpumpen er en ad-on som øker fleksibiliteten – og som i tillegg kan gjøre nytte som nødlossepumpe ved behov.


Topp prestasjon
Den nyutviklede oljetrålen separerer olje og vann svært effektivt – og uten assistanse fra en skimmer. Dette forenkler arbeidsprosessen, reduserer kostnadene og eliminerer mulige feilkilder.


Effektiv separasjon medfører også at behovet for lagring bli sterkt redusert, på grunn av lavere vanninnblanding i den separerte emulsjonen. 
Når trålen dras over havoverflaten fungerer den som en høvel, som leder det øverste laget med vann og olje mot lagringsenheten. Via en patentsøkt skillerist separeres olje og vann effektivt via et passivt konsept basert på gravitasjon. Tester ved OMSETH i USA dokumenterte en oppsamlingsgrad på 92 prosent under gunstige forhold – og et snitt på 82,2 prosent.




Tykt og tynt
– Det enkle er ofte det beste, mener FoU-leder Hugo Svendsen.

Han slår fast at systemet med passiv separasjon presterer langt bedre enn en tradisjonell overløpsskimmer ved håndtering av tykk olje. Under en test verifisert av DNV GL klarte oljetrålen å samle olje med viskositet rundt 50.000 centistokes (cSt).


- Ved så høye verdier er olja tykk som smør – og med konvensjonelt utstyr vil oppsamling by på store utfordringer . Med oljetrålen har vi lyktes med å skape et fleksibelt system som takler svært variable forhold, sier Svendsen.

Innovasjon
Etter to år med testing er oljetrålen klar for lansering. Det internasjonale markedet har kommet med svært gode tilbakemeldinger på dette systemet. Leder ved DNV GL’s avdeling i Harstad, Stein Thorbjørnsen, vil ikke kommentere de konkrete testresultatene, men gleder seg over det sterke fagmiljøet som er bygd opp på Fiskebøl i Vesterålen.


– NorLense er en innovativ bedrift og har vært blant de ledende leverandørene av offshore-lenser i flere tiår. Det spennende å være vitne til nyskapingen som nå skjer, sier han.



Perfekte testforhold
Markedsdirektør Trond Helge Hansen hos NorLense ser frem til å jobbe med den nye oljetrålen.


- Jeg føler at vi har et unikt produkt som møter udekkede behov i markedet. Dette er et kinderegg innen oljevern, med svært mange bruksområder, sier han.

Markedsdirektøren trekker frem bedriftens beliggenhet i hjertet av øyriket Lofoten og Vesterålen som et stort pluss.


- Sentral beliggenhet og nærhet til urbane strøk kan være en fordel. I NorLense har vi derimot innsett at vi har perfekte testforhold rett utenfor kontorvinduene. Vi har det gøy på jobb – der kysten, skjærgården og klimakreftene utgjør vår kreative lekegrind. Vi er der vi skal være, sier han.

Den nyutviklede oljetrålen fra NorLense:
* Systemet samler, konsentrer og lagrer olje i en operasjon
.
* Kan betjenes av ett fartøy og en person
.
* Tidsbruk for utsetting redusert til formidable 10 minutter
.
* Integrert skimmerpumpe (ad-on) pumper kontinuerlig oppsamlet olje ombord i fartøyet.

Fått med deg disse sakene?

+

11 letebrønner i sokkelens nye «hotspot» – nå er kampanjen i gang

+

154 brønner skal plugges de neste fem årene – disse kampanjene kommer

+

Girer opp letingen i Barentshavet – opptil ti brønner skal bores i år

+

Odfjell-toppen: – Vi er i starten av en langvarig oppgangsyklus

Siste fra forsiden

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger