Øst-Finnmark mot ny historisk tid

Publisert 27. mars 2014

Kommentar: – Kan oppleve samme fantastiske vekst som Hammerfest og Helgelandsregionen, sier Petro Arctic –direktør Kjell Giæver i denne kommentaren.

Et eller flere store olje og gass funn i havområdene i Barentshavet sørøst, vil for alvor skape vekstimpulser i Øst-Finnmark, og allerede nå annonserer Avinor at man innen et år bør ha på plass en avklaring om hvor en ny helikopterbase for petroleumsaktivitet i dette området skal plasseres.

Til NRK sier strategidirektør i Avinor, Jon Sjølander at en ny helikopterbasen i Finnmark er nødvendig i forhold til fremtidige olje- og gassfunn i Barentshavet. Sjølander har foreløpig tre alternativer for hvor en eventuell helikopterbase bør ligge.

– Hammerfest blir for langt unna i forhold til den aktiviteten. Det er de mindre flyplassene som ligger best an. Det er Berlevåg, Båtsfjord eller Vardø. Dette vil vi, sammen med Statoil og andre i næringen, søke å finne en prosess for å få avklart, og det bør være en avklaring som bør skje innen et års tid, sier Sjølander.

Området som skal betjenes fra den nye helikopterbasen ble åpnet for petroleumsvirksomhet i 2013, og omfatter et område på ca. 44.000 km2, det strekker seg nordover til 74° 30’ N, samme breddegrad som Bjørnøya, og grenser mot russisk kontinentalsokkel i øst. I vest grenser åpningsområdet mot arealer i Barentshavet sør som allerede er åpnet for petroleumsvirksomhet.
På russisk side har det statlige oljeselskapet Rosneft to lisenser sammen med ENI som grenser mot Barentshavet sørøst, Fedynsky og Central Barents, disse kan også nåes med helikopter fra den nye basen i Øst-Finnmark.

Den forrige regjeringen la frem forslag til åpning av Barentshavet sørøst og rammer for 23. konsesjonsrunde i en stortingsmelding våren 2013. Ikke siden 1994 er nye områder gjort tilgjengelig for leteaktivitet i Norge. Det var derfor ikke overraskende at selskapene viste stor interesse for det nylig åpnede området i Barentshavet sørøst.

Med tidsplanen for 23. konsesjonsrunde vil et eventuelt stort funn i Barentshavet sørøst tidligst kunne føre til utbygging midt på 2020-tallet. Selve tidsplanen for tildelinger i dette området er ikke fastsatt ennå, og mye vil avhenge av hvordan innsamlingen av 3D-seismikk i Barentshavet sørøst går. Første leteboringer kan man anta vil starte tidligst i 2016 – 2017.

Ordfører Lasse Haughom i Vardø uttalte til petro.no at «den dagen det ligger en rigg på utsiden her og finner noe, da blir det sirkus også i Vardø.»

Vardø har en stor havn som ble bygd ut på 70-tallet som heter Svartnes, og man har et etablert samarbeid med CCB gjennomselskapet Vardø Barents Base, her er det store områder som er regulert for olje og gass. Byen har en gunstig plassering når det gjelder helikoptertrafikk. Det er snakk om en 20 – 30 minutters kortere flytid forhold til Vadsø og Kirkenes. En halvtimes flytur ut i Barentshavet utgjør en vesentlig forskjell.

– Vardø en flyplass som er utbygd og i topp moderne stand. Avinor investerte 30-40 millioner kroner her, og den ligger rett ved siden av havna. Flere ganger har for eksempel seismikkskip byttet mannskap og proviantert her, fortalte ordføreren til petro.no

Berlevåg, Båtsfjord og Vardø er små steder langs kysten i Øst-Finnmark. Flyplassen på disse stedene har marginal trafikk, og Vardø som den største av disse har ca 13.500 passasjerer eksl. transitt passasjerer per år. Vi vet av erfaring at en plassering av en helikopterterminal vil bety en betydelig vekstimpuls for stedet. For eksempel hadde Brønnøysund 33.000 offshore helikopterpassasjerer i 2013, og Hammerfest over 17.000 helikopter pax uten en eneste fast offshoreinstallasjon. Ingen er vel i tvil om at dette vil sette sitt tydelige preg på kystsamfunnene i Øst Finnmark.
Offshoreaktiviteten gir også flere passasjerer til innenlandstrafikken i nord, da de reisende ofte må fly både til og fra Heliport før de tar helikopter ut til olje- og gassinstallasjoner i Barentshavet. Dette vil selvfølgelig også få stor betydning for Kirkenes som en større hub i Øst-Finnmark.

Både for Hammerfest og Brønnøysund har helikopterbasen gitt betydelige, direkte ringvirkninger, men også hoteller, transportnæringen og andre tilgrensende næringer har opplevde betydelig vekst og fornyelse på grunn av offshoretrafikken.

På sikt vil større olje og gass funn og felt i drift med en nærhet til helikopterbasen også gi varig innbyggervekst gjennom oljearbeider som ønsker å bosette seg nært arbeidsplassen sin sørøst i Barentshavet.

Petro Arctic er en av Nord-Norges viktigste stemmer i petroleumsutviklingen. Gjennom rapporten Petro Foresight har vi bidratt til å sette søkelyset på petroleumsutviklingen i nord i et langsiktig perspektiv. Utbygging og drift av petroleumsvirksomheten i nord krever ny og bedre infrastruktur i landsdelen innenfor transport, samferdsel og energiforsyning. Vi er derfor glad for at myndighetene gjennom Avinor prioriterer en betydelig forbedring og oppgradering av de flyplassene i nord som er direkte berørt av økt petroleumsaktivitet – og som vil være det i fremtiden.

Lykke til i Øst Finnmark med etablering av helikopterbase! Dette blir moro!

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger