Publisert 25. april 2006

Panamas president Martin Torrijos bekreftet mandag at Panamakanalen skal moderniseres og utvides. Prislappen blir 5,25 milliarder dollar, over 30 milliarder kroner.

NTB

Panamakanalen ble betraktet som en ingeniørbragd da den sto ferdig i 1914. Rett nok hadde 23.000 arbeidere måttet bøte med livet under byggingen, men for verdens skipsfart betydde kanalen en revolusjon. De trengte ikke lenger gå den lange veien rundt Sør-Amerika og forbi farlige Kapp Horn for å komme fra Atlanterhavet til Stillehavet eller omvendt.

Men Panamakanalen har blitt for liten for handelsflåten. Store lasteskip og oljetankere kommer ikke gjennom kanalens slusesystemer. Panama må utvide, eller miste livsviktige inntekter fra kanaltrafikken.

Moderniseringen og utvidelsen tar sikte på å bygge en parallell led og sluser som er lange og brede nok til at også de største skipene får plass, sa president Martin Torrijos da den ambisiøse planen ble presentert mandag.

Kanalprosjektet skal være ferdig til 2014, 100 år etter at Panamakanalen først ble åpnet.

Panamakanalen skjærer gjennom Panamas smaleste parti, og gjør det
mulig for skip å ta «snarveien» fra Atlanterhavet til Stillehavet og omvendt
via Gatunsjøen. Kanalen er omlag 81 km lang.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger