Seamtric gikk konkurs for ett år siden med rundt to milliarder kroner i krav. Men restene ble kjøpt opp og nå skal det satses tungt på tungløft igjen.
Av Elisabeth Fiveland
Skagen, Odin, Jan Pihl Grimnes og Svein R. Goli satset på to egenutviklede, nye tungløftskip. Fartøyene ble igangsatt ved China Petroleum Liaohe Equipment Company (CPLEC), men etter en konflikt med verftet og utfordringer med å skaffe finansiering, endte Seamtreic opp med konkurs.
– Jeg er trygg på at Twin Marine Lifter-systemet blir realisert gjennom det nye selskapet Twin Marine Heavylift, selv om det var svært ubehagelig å gå gjennom en konkurs for alle involverte og fem-seks måneder uten lønn for min del, sier
Johan F. Andresen, den tidligere sjefen i selskapet, til Finansavisen.
Nye planer om å revitalisere gamle drømmer beløper seg til rundt tre milliarder kroner. Selskapet Twin Marine Lifter System skal ta seg av installasjoner og løft innen offshoreindustrien.
– Vi har kjøpt teknologi, design og rettigheter fra bostyret for totalt 15 millioner kroner, og vi har avtaler med verft og utstyrsleverandører klart for et nytt byggeprosjekt, sier Andersen.