Publisert 17. januar 2011

Seamtric gikk konkurs for ett år siden med rundt to milliarder kroner i krav. Men restene ble kjøpt opp og nå skal det satses tungt på tungløft igjen.

Av Elisabeth Fiveland

Skagen, Odin, Jan Pihl Grimnes og Svein R. Goli satset på to egenutviklede, nye tungløftskip. Fartøyene ble igangsatt ved China Petroleum Liaohe Equipment Company (CPLEC), men etter en konflikt med verftet og utfordringer med å skaffe finansiering, endte Seamtreic opp med konkurs.

– Jeg er trygg på at Twin Marine Lifter-systemet blir realisert gjennom det nye selskapet Twin Marine Heavylift, selv om det var svært ubehagelig å gå gjennom en konkurs for alle involverte og fem-seks måneder uten lønn for min del, sier
Johan F. Andresen, den tidligere sjefen i selskapet, til Finansavisen.

Nye planer om å revitalisere gamle drømmer beløper seg til rundt tre milliarder kroner. Selskapet Twin Marine Lifter System skal ta seg av installasjoner og løft innen offshoreindustrien.

– Vi har kjøpt teknologi, design og rettigheter fra bostyret for totalt 15 millioner kroner, og vi har avtaler med verft og utstyrsleverandører klart for et nytt byggeprosjekt, sier Andersen.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger