Eidesvik Offshore har blitt tildelt kontrakter for to av sine Avant-design forsyningsskip (PSV).
Begge kontraktene er med Statoil. Den første er en fem-års kontrakt med for forsyningsskipet (PSV) «Viking Avant.» Kontrakten har ytterligere tre årlige opsjoner. Den andre er en to-års kontrakt med Statoil for forsyningsskipet (PSV) «Viking Lady.» Kontrakten har ytterligere to årlige opsjoner.
– Eidesvik har jobbet med Statoil i mer enn 30 år. Vi er overbevist om at den enestående innsats våre ansatte ombord på skipene har stått for i disse årene har vært viktig i Statoils vurdering i forbindelse med tildeling av kontraktene», sier Administrerende direktør Jan Fredrik Meling i en melding.
Nyskapende design
«Viking Avant» ble «Ship of the Year» i 2004 med sitt Avant- design. Fartøyet er bygget med overbygning og maskineri akterut, i motsetning til alle tidligere bygde PSV’er. I forbindelse med utviklingen av dette designet ble det lagt stor vekt på viktige kriterier som redusert bevegelse og støy i overbygning, hvilket medfører bedre arbeidsmiljø for sjøfolkene ombord, bedre forhold for hvile og bedre lysforhold i både oppholds- og arbeidsplasser, da alle er plassert over hoveddekk.
«Viking Lady» er Eidesviks tredje skip med Avant-design, og er i tillegg hevdet å være verdens mest miljøvennlige skip. Fatøyet er utstyrt med en dual-fuel LNG/Diesel elektrisk motor, hvilket reduserer NOx utslipp vesentlig. Skipet har også installert en brenselcelle på 320kW, og som i likhet med hovedmotoren drives av LNG. Dette utgjør en vesentlig andel av skipets grunnlast når skipet ligger ved kai.