Publisert 4. februar 2000

Like før Gjøa-innretningen ble tauet ut på feltet oppdaget Statoil svakheter i ballastering og flytestabilitet. Nå frykter Ptil at flere innretninger har samme svakhet.

Petroleumstilsynet (Ptil) har sendt ut et likelydende brev med informasjon om feilen i ballastering og flytestabilitetssystemet til selskaper som drifter halvt nedsenkbare innretninger på norsk sokkel.

Problemene ved Gjøa-innretningen ble oppdaget like før den ble tauet ut på feltet. Det ene forholdet førte til en mindre krengning av plattformen etter en kortslutning. Det andre forholdet var knyttet til mangelfull stabilitetsberegninger i en eventuell skadet tilstand, skriver Ptil.

– Svakhetene kunne under visse forutsetninger ha fått alvorlige konsekvenser, men ble rettet opp før Gjøa-innretningen ble tauet ut, skriver Ptil.

GJøA: Det ble oppdaget feil på ballastering og flytestabilitet like før innretningen ble tauet ut til feltet.
(Foto:INGER JOHANNE STENBERG)

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger