Publisert 4. februar 2000

En ny rapport slår fast at DNVs arbeid med dekkskranene på «Rowan Gorilla VI» er preget av mangelfull kompetanse og manglende kvalitet. Nå kan konsekvensen bli at riggens tillatelse til å operere på norsk sokkel blir trukket tilbake.

og Maiken Ree

FøRT TILSYN: – Dette arbeidet holder
ikke mål, sier Ole-Johan Faret i Ptil. Foto: Ptil

Petroleumstilsynet har avslørt at dokumentasjonen knyttet til offshorekranene på «Rowan Gorilla VI» er svært mangelfull. I en tilsynsrapport skriver myndighetsorganet at «det er avdekket graverende forhold knyttet til DNV sin utsteding av sertifikater for offshorekranene». Sertifikatene ble lagt til grunnlag for behandling av riggens samsvarsuttalelse (SUT), som er en godkjenning alle rigger på norsk sokkel må ha. Uten sertifikatene fra DNV ville ikke riggen fått SUT.

Pålegg til Rowan og BG
DNV er ikke et rettssubjekt for Petroleumstilsynet, og det er Rowan Drilling som har ansvaret for at dokumentasjonen holder mål. Det mener Petroleumstilsynet at ikke har blitt gjort i tilfellet med «Rowan Gorilla VI», og derfor har tilsynet pålagt Rowan Drilling å skaffe til veie dokumentasjon på at kranene holder mål innen 30. april.

– Vi har ført tilsyn med «Rowan Gorilla VI», og har funnet en rekke feil og mangler i dokumentasjonen som er lagt til grunn for å gi kranene grønt lys for operasjon på norsk sokkel. Rowan har basert seg på et stykke arbeid som DNV har gjort, og dette arbeidet holder ikke mål, sier pressetalsmann Ole-Johan Faret hos Petroleumstilsynet (Ptil).

Tilsynsmyndigheten påpeker i rapporten at det er gjort graverende feil med arbeidet med dokumentasjonen hos DNV, og det har vært mangelfull kompetanse, manglende risikostyring og manglende kvalitet i arbeidet med dokumentasjonen.

– DNV spiller en nøkkelrolle i sikkerhetsarbeidet på norsk sokkel. Vi har ikke grunnlag for generell mistillit til DNV, men i denne konkrete oppgaven er DNVs analyser og det arbeidet de har gjort svært mangelfullt, sier Ole Johan Faret, men han vil ikke rette noen generell mistillit til DNV.

– DNV fikk i oppdrag å dokumentere samsvar med regelverket på norsk sokkel for kranene på riggen. Vi fikk en bekreftelse fra DNV på at kranene var i henhold til regelverket. Dermed gav det grunnlag for å gi SUT. Vi ville ikke gitt SUT hvis de ikke kunne dokumentere det, sier Faret.

IKKE BRA NOK: Offshorekranene på
«Rowan Gorilla VI» oppfyller ikke kravene.

DNV jobber med kritikken
Det Norske Veritas sier til Petro.no at de har mottatt rapporten fra Petroleumstilsynet, og arbeider nå med å gå gjennom den.

– Vi er svært overrasket over formen som er valgt i rapporten, og da mener jeg språk og formuleringer. Det oppleves som uvant i dette tilfellet, og vi forstår ikke hvorfor de har valgt å være såpass generelt kritiske mot DNV, sier informasjonsdirektør i DNV, Aage Enghaug, til Petro.no.

Faret i Petroleumstilsynet sier på sin side at rapporten er nøktern i formen.

– Vi konstaterer nøkternt de feil som de har gjort i saken, og sier ikke noe om hvorfor eller hvordan. Dette er faktaorientert om arbeidet som er gjort i saken, sier Faret.

Enghaug hos DNV sier det ikke er uvanlig at det er forskjellige synspunkter på mer spesifikke faglige ting, som tekniske forhold. DNV synes at i dette tilfellet var kritikken mer generell og omfattende mot DNV enn hva det har vært tidligere.

– Det er påpekt 41 forhold fra Ptil og vi er som eksempel ikke enige i 21 av dem, sier Enghaug, og presiserer at de ikke kan gå i detaljer på hvilke forhold de er uenige i.

– Ptil sier i rapporten at DNVs team som har jobbet med «Rowan Gorilla VI» ikke har hatt tilstrekkelig kompetanse?

– Dette er et viktig punkt for oss å kommentere. Vi har brukt personell som er kvalifiserte i henhold til DNVs egne krav, i tillegg til at vi har brukt et spesifikt kompetansemiljø i Bergen som en del av oppdraget. Igjen har vi problemer med å forstå hvorfor Ptil velger å formulere seg så generelt om DNVs kompetanse, sier Enghaug.

– Er denne rapporten krenkende overfor DNVs rykte?

– Det som er viktig er at kommentarene er knyttet til en spesiell oppgave som er utført og ikke grunnlag for generell kritikk. Det tror jeg Ptil er enige i. Det kan likevel skapes et inntrykk som vi oppfatter som uheldig når det gjelder DNVs kompetanse, sier Enghaug til Petro.no

Rowan Drilling ønsker i utgangspunktet ikke å kommentere saken, i påvente av en pressemelding fra hovedkontoret i USA, men Rig Manager Eric Wesselingh sier til Petro.no at både Rowan og leverandør DNV tar saken svært seriøst.

SUT kan bli trukket
Ole-Johan Faret hos Petroleumstilsynet vil ikke spekulere i hva som blir utfallet hvis Rowan Drilling ikke klarer å komme i mål med dokumentasjonen innen 30. april, men ett av virkemidlene Petroleumstilsynet kan bruke er å trekke tilbake samsvarsuttalelsen riggen har til å operere på norsk sokkel.

– Det er en mulighet, og hvis en trekker SUT-en trekker en også samtykket til boreoperasjonen som pågår. Det er et virkemiddel som vi har valgt å ikke bruke nå. Vi har valgt å gi Rowan og BG Norge et pålegg. Men det er en virkemiddeltrapp. Nå skal selskapet dokumentere samsvar med regelverket, så må en vurdere om eventuelt avvik og mangler på offshorekranene, og hvilke konsekvenser det har for operasjonen de er i gang med nå.

Men hvordan kan en slik feil som dette gli igjennom systemet?

– Vi banker ikke på stålet på hver eneste innretning, men vi jobber systemorientert og ser på dokumentasjon. Det er sjeldent vi ettergår all dokumentasjon, men det er noen tilsyn hvor vi går rundt og observerer, sier Faret.

– Det betyr at en kan lyve, og komme unna med det uten at dere sjekker det?

– Ja, dette baserer seg på tillit. Samtidig har vi tunge fagmedarbeidere som kan se nærmere på ting, men det skal ikke være slik at vi må dobbelsjekke dokumentasjonen, sier Faret.

– Har DNV misbrukt tilliten?

– DNV må selv svare for hvordan de kan havne i den situasjonen, sier Faret, og legger til:

– Dette er en spesifikk vurdering av arbeidet DNV har gjort i denne saken, og vi kan ikke ha en situasjon hvor vi ikke kan stole på de som verifiserer utstyr. Det har vi heller ikke, sier Faret.

Denne saken er hentet fra vårt søsternettsted Petro.no. Petro.no, petromaritim.no, petronord.no og oilinfo er alle del av mediehuset PETROmedia.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger