Ptil: – Gir grunn til uro

Publisert 25. april 2013

Tall fra Risikonivå i norsk petroleumsvirksomhet (RNNP) 2012 viser god utvikling på mange områder, men gir også grunn til uro, ifølge Petroleumstilsynet. Særlig trekkes storulykkepotensialet frem.,

Det er i forbindelse med årets Risikonivå i norsk petroleumsvirksomhet (RNNP) at Petrolemstilsynet kommer med denne konklusjonen.

– Bedre styring av storulykkerisiko og bedre barrierestyring er oppgaver petroleumsnæringen nå må ta tak i, heter det i meldingen fra Ptil.

– RNNP er Ptils årlige kartlegging av risikobildet i petroleumsvirksomheten. Denne viser nå at mange indikatorer går riktig vei og viser kontinuerlig forbedring. Men det er også skjær i sjøen, sier fungerende direktør for Ptil Finn Carlsen.

– Spesielt urovekkende er det at den viktige storulykkeindikatoren nå beveger seg i feil retning. Det gjelder spesielt for flyttbare innretninger, men også for produksjonsinnretninger er det en negativ utvikling, heter det videre.

– Det skjedde ingen storulykker i norsk petroleumsvirksomhet i 2012, men vi hadde flere alvorlige hendelser, og flere av dem med klart storulykkepotensial. Dette er hendelser som under marginalt endrete omstendigheter kunne ha utviklet seg til en storulykke.

Petroleumstilsynet trekker blant annet frem gasslekkasjanen på Hemdal og lekkasjen på Ula, samt Yme, og selvfølgelig stabilitetshendelsene på Scarabeo 8 og Floatel Superior.

– Alvorlige hendelser som gasslekkasjen Heimdal, olje- og gasslekkasjen på Ula, konstruksjonsskadene på Yme-innretningen og stabilitetshendelsene på de to flyttbare innretningene Scarabeo 8 og Floatel Superior bidro til å snu totalindikatoren i negativ retning, skriver tilsynet.

– Vi har hatt få hendelser, men flere av hendelsene vi har hatt, har vært alvorlige. Én alvorlig hendelse kan utløse en katastrofe, sier Carlsen.

Tilsynet forklarer videre i forbindelse med RNNP at totalindikatoren bør vise en kontinuerlig positiv trend for å være i tråd med Stortingets målsetting om at norsk petroleumsvirksomhet skal være verdensledende innen HMS.

– Budskapet til næringen er derfor klart, skriver Ptil.

– Risikostyringen må bli bedre. Næringen må gi mer oppmerksomhet til håndtering av risiko knyttet til storulykker. Storulykker er hendelser som kjennetegnes med at det er lav sannsynlighet for at de inntreffer, men med stor potensiell konsekvens dersom det skjer. Selv om sannsynligheten er lav for at en slik hendelse skje, må vi planlegge for at det usannsynlige kan skje, og ikke beregne eller vurdere oss vekk fra problemet. Risikostyringen må bli bedre for å hindre at storulykker oppstår. Næringen må snu denne utviklingen nå, sier tilsynsdirektøren.

Siste fra forsiden

DNO kjøper fem felt i Norne-området

Enighet i sokkeloppgjøret – lønnsøkning på 44.000 kroner

+

Sender Linus til Hanøytangen for klassing

Neste stopp, Barentshavet

+

Jakter 353 millioner fat i frontier-brønn: – Interessant at Equinor byttet seg ned i lisensen

+

Oppdaget lekkasje fra plugget brønn på Hod

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger