ConocoPhillips har fått godkjenning for planene om å bygge om Ekofisk etter at et brønnintervensjonsfartøy braste inn i plattformen 2/4-W.
Intervensjonsfartøyet «Big Orange XVIII» krasjet inn i innretningen 2/4-W og skadet blant annet selve innretningen, brønnutstyr og broen knyttet til innretningen. Rørledningen fra innretningen 2/4-FTP til søndre flammetårn på Ekofisk måtte da tas ut av drift, og det betydde også at produksjonen fra plattformen 2/4-A måtte stenges ned. Produksjonen fra 2/4-A ledes nemlig i en rørledning til 2/4-FTP, og ved for høyt trykk skulle dette avlastes i søndre flammetårn. Når tilkoblingen mellom 2/4-FTP og flammetårnet så ble stengt ned, måtte også produksjonen fra 2/4-A stenges.
Petroleumstilsynet skriver i sin pressemelding at det skal utføres modifikasjoner av systemene for overtrykksbeskyttelse og trykkavlasting på 2/4-A. Arbeidet vil starte opp i løpet av august.
– Vi har fått samtykke til å benytte et uavhengig overtrykkbeskyttelsessystem. Dette var også en del av den tidligere løsningen, men nå blir dette et uavhengig system som skal sikre nedstenging hvis det blir nødvendig, forteller pressetalsmann Stig Kvendseth hos ConocoPhillips til Petro.no.
Det nye systemet bruker ikke faklingstårn, og er allerede i bruk flere andre steder på norsk sokkel, blant annet på en del subsea-systemer.
– Dette installasjonsarbeidet er primært knyttet til instrumentelle ting på 2/4-A, og er ikke spesielt omfattende, sier Kvendseth.
Petroleumstilsynet har gitt sin tillatelse til drift på innretningen fram til 2011/2012.
Denne saken er hentet fra vårt søsternettsted Petro.no . Petro.no og Oilinfo er begge eid av PETROmedia.