Publisert 4. februar 2000

Maritime Systems mener å ha løsningen: En ny måte å håndtere borekaksen i offshore pumpesystemer kan øke effektiviteten i prosessen med å fjerne boreslam fra plattformer

Maritime Systems nye versjon av Putzmeister KOS 1080 er starten på fremtiden, hvor boreslam skal fjernes med flere pumpeledd. Dette skal erstatte dagens metode hvor boreslammet blir pumpet opp i konteinere på plattformen, og deretter fraktet til land hvor konteinerne blir løftet med kraner fra plattformen.

– Det fine med dette nye systemet er HMS-aspektet, sier salgssjef i Maritime Systems, Per Sigve Marken, til Oilinfo.

– Støynivået er betraktelig lavere enn andre pumper, og man slipper løftingen når konteinerne skal fraktes i land med dagens system, fortsetter Marken.

INNOVASJON: Maritime Systems pumper nytt liv i en gammel
pumpe ved å bruke borekaksen på en ny måte.
(Foto:MAIKEN REE)

Fra industrien
Maritime Systems kjøper pumpene fra firmaet Engtech AS, og modifiserer dem deretter til kundens egne behov og offshoremarkedet. Pumpesystemet har blitt brukt i betongindustrien en stund, og Maritime Systems har nå sett behovet for tilsvarende teknologi i offshorebransjen.

– Vi synes det er spennende å være innovative, og å kunne overføre en metode fra industrien til offshorevirksomhet. Det er ikke så ofte det går den veien, sier Marken.

Det nye pumpesystemet ble demonstrert i selskapets lokaler, torsdag, og alt har fungert etter planen.

– Vi kommer til å ha pumpen stående en stund på tomten her, slik at flere interesserte kan få en demonstrasjon dersom de ønsker, sier Marken.

Mer effektivt
Harald Tellefsen, daglig leder i selskapet som distribuerer pumpene, Engtech AS, ser behovet for pumpesystemet.

– Det er alt for mye utstyr som i dag bare fungerer helt greit, men ikke optimalt. Putzmeister vil føre til en mer effektiv metode å fjerne boreslam fra plattformer. Fremtiden vil være flere ledd med pumping, og ikke frakt og løft, sier Tellefsen til Oilinfo.

Selve pumpen er ikke en ny oppfinnelse, det er måten borekaksen blir håndtert på som er nyheten. Partiklene kommer i større biter, og kan være opp til 80 prosent av utløpsdiameteren.

Hurtigere enn før
Heller ikke kapasiteten har vært bra nok i tidligere og eksisterende pumpesystemer.
– Pumpene har ikke vært optimale med tanke på hastighet, men den vi lanserer nå klarer å holde dagens høye pumpehastighet, sier Tellefsen.

Maritime Systems sikter seg nå inn mot operatør- og serviceselskapene i håp om at de skal se Putzmeister 1080s potensiale, og få opp øynene for en ny måte å fjerne slam.

Denne saken er hentet fra Oilinfo Weekend. Oilinfo Weekend er vårt ukentlige, mailbaserte nyhetsbrev som oppsummerer ukens nyheter og bringer frem menneskene bak nyhetene i oljebransjen. I tillegg presenterer vi mat/vin stoff, offshore-været og golftips.

Her bestiller du abonnement på Oilinfo Weekend . Tjenesten er gratis!
Weekend-redaksjonen kan tipses på magnus@oilinfo.no

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger