Red Rock satser på software og vind med nyutviklet 3D-kran
Thomas Bergstøl
15. februar 2020
Foto: Thomas Bergstøl
Red Rock satser på software og vind med nyutviklet 3D-kran
Thomas Bergstøl
15. februar 2020

Det lille kranselskapet Red Rock har gjennom flere år konkurrert med sine storebrødre i NOV, TTS og Macgregor.

Etter en tung tid med utfordrende regnskapstall gir flere nye ordre til Keppel Fells i Singapore og et fremtidig fokus på offshore vind en bratt oppgang for det tidligere gründer-selskapet med tilholdssted i Sørlandsparken, Kristiansand.

– Vi har opplevd et lite skred av nye kran-kontrakter den siste tiden. I fjor høst innkasserte vi en leveranse på over 40 millioner til et mudringsfartøy på verft i Singapore. Nå har vi også inngått en avtale med det samme verftet om å bli fast leverandør av kraner til tre nye skip som ferdigstilles i løpet av våren. Dette innebærer foreløpig 6 nye kranleveranser for oss, sier CEO i Red Rock, Christoffer Jørgenvåg.

– I tillegg har vi innkassert en stor Davits-ordre som skal leveres til Energean for installasjon i Kina, supplerer Thomas Holte, CCO.

– Ikke som andre

Ifølge duoen er ikke Red Rock som andre kran-selskaper. Der konkurrentene gjerne fokuserer mest på det mekaniske gjør Red Rock det motsatte; starter med softwaren. 

– Vi har helt siden oppstarten for ti årsiden gjort et strategisk valg om å fokusere tungt på software og utvikling. Kompetansen vi bygger på dette området styrker oss gjensidig på kran og det mekaniske. Det blir en vinn-vinn situasjon for oss, sier Jørgenvåg.

– Kontinuerlig innovasjon er noe kundene våre setter pris på, og markedet vi opererer i har profesjonalisert seg. Vi merker at kundene vil ha fokus på effektiv brukerteknologi, og ikke minst kost. Her har det strammet seg til. Men utstyr som er tilpasset fremtiden går alltid hjem i markedet.

Slik ser den nyutviklede 3D-kranen til Red Rock ut. (Foto: Thomas Bergstøl)

Første SOV-kran ferdigstilt – skal fokusere på havvind

Fremtidsfokuset har også resultert i at selskapets egenutviklede 3D-kompenserte kran spesialtilpasset SOV-er og markedet for offshore vind nå er ferdigstilt.

– SOV-ene er skreddersydd for arbeid med forskjellige operasjons- og vedlikeholdsoppgaver på offshore vindparker. Ankomst og lossing av varer og utstyr skjer under andre forhold enn vanlig, og da trenger man også andre egenskaper på kranen. Dermed har vi bygd en 3D-kran som bølge- og bevegelseskompenserer i alle retninger, og ikke kun gjennom vanlig hiv-kompensering, sier Jørgenvåg.

– Her har vi også fått landet vår første kontrakt. Verdien er på godt over 10 millioner for en stykk kran, sier Holte, uten å ville avsløre eksakt kontraktsverdi.

Begge mener 3D-kranen vil bli selskapets viktigste økonomiske bærebjelke i årene som kommer.

– Vi har lenge sett på hvordan vår teknologi kan overføres til nye markeder, og med 3D-kranen ser vi nå ut til å ha lykkes. Offshore vind er på svært kort tid blitt vårt viktigste marked, og blir vårt store fokusområde fremover.

Foreløpig har selskapets ferske opptur gitt en doblet omsetning for 2019. Årene forut var tøffe.

– For to år siden gikk Nymo i Grimstad inn med kapital i form av et konvertibelt lån, som da sikret oss et pusterom i en vanskelig tid. Nå har vi kommet oss over kneika, og alt ser lysere ut.

– Og Nymo er blitt en tett samarbeidspartner for oss, opplyser Holte.