Publisert 4. februar 2000

Det grunnstøtte kontainerskipet brakk lørdag i to i et uvær.

De to delene av det 236 meter lange Liberia-registrerte skipet ligger nå 30 meter fra hverandre, og myndighetene i New Zealand frykter nye oljeutslipp fra havaristen, melder NTB.

– En innsatsgruppe er i beredskap i tilfelle oljeutslipp fra skipet og for å forhindre en eventuell trussel mot dyrelivet, sier en talsmann for landets sjøfartsmyndigheter, Ross Henderson.

Rena gikk på et rev utenfor østkysten av New Zealand 5. oktober i fjor. Redningsmannskaper har siden forsøkte å tømme havaristen for olje og losse de over 1.200 konteinerne om bord.

Rundt 350 tonn olje har tidligere lekket ut og forurenset en av New Zealands mest populære strender. Oljen har tatt livet av minst 1.300 sjøfugl.

Skipets filippinske kaptein og hans nestkommanderende er siktet for flere forhold som følge av havariet.

New Zealands miljøminister Nick Smith har hevdet at skipet gikk på grunn fordi kapteinen prøvde å ta en snarvei til havn.

Havariet er den verste miljøkatastrofen som noensinne har rammet New Zealand.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger