Det er ikke bare tilgangen på kompetent riggpersonell som er utfordrende, også markedet for flytere er svært stramt på norsk sokkel.
Denne artikkelen står på trykk i Petromagasinet , 3, 2013.
Av de 24 flyterne som ifølge ODS Petrodata i dag er operative på norsk sokkel, er kun én ledig for oppdrag før 2015, Transoceans harsh weather semi ”Polar Pioneer.” Ifølge selskapets oversikt, går riggen av kontrakten med Statoil i løpet av januar 2014, og vil være tilgjengelig. Siste oppgitte dagrate for ”Polar Pioneer” var på USD 530.000.
I tillegg til ”Polar Pioneer,” går fem andre rigger på norsk sokkel av sine nåværende kontrakter i slutten av juni: ”Transocean Barents” som borer for Det norske; ”Transocean Arctic” som er utleid til poolen Rig Management; North Atlantic Drillings ”West Navigator” som borer for Shell; Odfjells ”Deepsea Atlantic” som borer for Statoil og North Atlantic Drillings ”West Alpha” som også borer for Statoil. I tillegg blir ”COSL Pioneer” ferdig med sin eksisterende kontrakt med Statoil i løpet av tredje kvartal samme år.
En annen indikator på hvor stramt markedet er, er den høye utiliseringsraten. Tall fra RS Platou Offshore Research viser at raten i 2012 var så høy som 97 prosent, den høyeste siden toppårene 2007 og 2008.
Det stramme markedet gir seg også, ikke uventet, utslag i høye dagrater. I slutten av 2012 krøp toppraten for flytere på sokkelen opp mot USD 600.000, viser RS Platous tall. Dette er en oppgang på nesten 50 prosent siden bunnivået i fjerde kvartal 2010, da det ble inngått kontrakter til priser under USD 400.000-merket.
Transocean størst
Transocean er fremdeles det største selskapet i flytersegmentet på norsk sokkel, viser tall fra ODS Petrodata som Songa presenterte under NFLBs (Norsk Forening for Ledende Bore- og Brønnpersonell) ”Vinterkonferansen” tidligere i år. Det sveitsisk-registrerte selskapet har til sammen 7 flytere på sokkelen, to mer enn nærmeste konkurrent, North Atlantic Drilling.
Men dette er i ferd med å endre seg. I november neste år er ”Songa Equinox”, den første av Songas fire Cat-D rigger operativ. I mars 2015 får den følge av ”Songa Endurance,” fulgt av ”Songa Encourage” i juli og ”Songa Enabler” i oktober samme år.
Inkluderer man jackuper, toppes listen over de største riggselskapene på norsk sokkel av Maersk Drilling (9 rigger), med North Atlantic Drilling på andre plass (8 rigger, hvorav 5 flytere), Transocean på tredje (7), etter hvert Songa (7), og med Fred Olsen Energy, COSL, Rowan og Odfjell på delt femteplass med fem hver.