Publisert 4. februar 2000

Statoils 9-brønns høyprospektive boreprogram i Barentshavet forsinkes fordi den innleide riggen «West Hercules» er i for dårlig teknisk stand.

Av Bjørn Tore Bjørsvik og Lars Taraldsen

Etter planen skulle riggen spuddet første brønn i det svært viktige Nunatak -prospektet i Skrugard -lisens 532 i november 2012, men det kommer ikke til å skje: Riggen ankom West Con i ølen for oppgradering og vinterisering10. november. Og arbeidene kan bli mer omfattende enn først antatt.

En industrikilde forteller Petro Media News at det tidligste barentskampanjen kan påbegynnes, er i mars, 2013. En annen sier det tidligste er juni.

– Riggen ligger i ølen for vinterisering. Det siste vi hørte om borestart var tidlig i 2013, men dette må jeg få lov å sjekke nærmere, sier informasjonssjef i Statoil, Ola Anders Skauby til Petro Media News.

Prioriterte boring foran vedlikehold
«West Hercules» ble bygget ved DSME i Korea og har siden overleveringen fra verftet i 2008 boret for Husky Oil i Kina. Seadrill har hatt ansvaret for byggingen og boreoperasjonene på kinesisk sokkel, mens datteren North Atlantic Drilling Norway Ltd (NAD) skal stå for den daglige driften av innretningen på norsk kontinentalsokkel.

I forbindelse med ny godkjenning for norsk sokkel (SUT-samsvarsuttalelse), utførte Petroleumstilsynet (Ptil) i oktober tilsyn på riggen mens den ennå var på Mauritius. Rapporten var nedslående.

Ptil avdekket at riggens tekniske tilstand «ikke tilfredsstiller regelverkets krav innen en rekke fagområder.» Ifølge Ptil skyldes dette blant annet at «Seadrill ikke har utført planlagt vedlikehold i henhold til egne direktiver og prosedyrer. Innretningen fremsto som mangelfullt vedlikeholdt, planlagte tester av sikkerhetskritisk utstyr var ikke gjennomført.» Videre fikk Ptil opplyst at «selskapet hadde prioritert boreoperasjoner framfor planlagt vedlikehold.»

Ingen plan for oppgradering/klassing
NAD hadde ifølge rapporten ingen samlet plan over det som skal gjøres med riggen før oppstart på norsk sokkel, og ikke eget personell om bord som hadde ansvaret for modifikasjons/ oppgraderingsarbeidene, så status og omfang av pågående og fremtidig arbeid «var uklart.» Videre sier Ptil at «omfanget av endringer som skal gjøres er kraftig økende og står i et misforhold til selskapets organisering av og ressurser til å styre aktivitetene. Samtidig er det uklare premisser for planlegging av tiltak. Nåværende planer er basert på at innretningen skal i operasjon uten verkstedsopphold i Norge. Etter verifikasjoner og samtaler med operativt personell framstår dette som urealistisk.»

Mange mangler
Rapporten viser at riggen manglet blant annet: H2S-måler ved luftinntak til ventilasjonsanlegg til boligkvarter; sertifikat på lasteslanger for boreslam; akustisk utløsning av BOP fra livbåt; tilstrekkelig slukkekapasitet på helidekk. Dette er noen få punkter. Listen over større og mindre feil er betydelig lengre. Ifølge Ptil hadde selskapet på inspeksjonstidspunktet ingen plan for modifikasjoner, vedlikeholdsarbeid eller klassearbeid som skal utføres før boringen kan starte.

Det fremgår heller ikke av SUT-søknaden at riggen skal vinteriseres, hvilket også vil kreve noen godkjenninger før den slippes løs i Barentshavet.

Foreløpig stille fra North Atlantic Drilling
Petro Media News har ved en rekke anledninger i går og i dag forsøkt å få tak i noen hos Seadrill/North Atlantic Drilling som kan gi oss svar på når de regner med at riggen blir operativ, hvorfor riggen er i så dårlig stand, og om de eventuelt stiller en annen rigg tilgjengelig for Statoil. Men det har ikke vært mulig å få noen kommentarer.

– Beklager, men jeg er på ferie, og har ikke disse dataene i hodet. Jeg foreslår at du forsøker å få tak i sjef i North Atlantic Drilling, Sveinung Lofthus, sier pressekontakt Tove Aasberg til Petro Media News.

Petro Media News har verken fått tak i Lofthus eller sekretæren, og det er ingen av kontaktpunktene i North Atlantic Drilling/Seadrill som vil gi ut telefonnummeret. Eposter med spørsmål har heller ikke blitt besvart av riggselskapet før artikkelens publisering.

– Langt unna godkjenning
Pressetalskvinne i Petroleumstilsynet, Inger Anda, sier til Petro Media News at det som er viktig her, er at riggen ikke er i operasjon på sokkelen, men at dette kommer frem i tilsyn før dette.

– Dette er ikke superfrustrerende for oss. Det som er det viktige, er at det i denne typen tilsyn i forbindelse med SUT, er at avvikene kommer frem slik at rederen forbedre dette. Riggen er ikke i nærheten av en tilstand der den kan operere på norsk sokkel, og det er store jobber som må gjøres. Dette regelverket er godt kjent blant de ansvarlige, sier hun.

Hun sier videre at det ikke nødvendigvis at det er unormalt at en rigg kommer fra utlandet til Norge, og må igjennom svært omfattende runder før den får SUT.

– Om den skiller seg ut fra andre rigger er vanskelig å svare på. Det er ikke unormalt at vi finner en del avvik, og vi har hatt lange tilsynsrekker mot andre rigger, som for eksempel Rowan Gorilla, sier hun videre.

I tilsynsrapporten heter det blant annet at man ikke hadde noen plan for at riggen skulle på oppgradering før den skulle ut på norsk sokkel for å bore. På spørsmål om hva Ptil tenker om dette, ville Anda ikke kommentere noe.

– Dette spørsmålet får heller stilles til North Atlantic Drilling.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger