«Songa Equinox» får lengre verftsopphold i Sør-Korea
En krengningstest forut for sjøprøvene på Songa-riggen «Songa Equinox» 19. mars viste at LUW (Light Unit Weight – vekten av semien uten boreutstyr/annet utstyr) var høyere enn beregnet.
Dermed må tilsvarende oppdrifts- og ballasttanker (sponsons and blisters) som man allerede har installert på «Songa Encourage» og «Songa Enabler» installeres før riggen kan forlate verftet.
Ekstraarbeidet vil bli gjort i Sør-Korea på DSME-verftets regning. Dette medfører at «Songa Equinox» blir levert ca. fire uker senere fra verftet enn planlagt.
Merarbeidet ved DSME-verftet medfører at arbeid med tredjepartsutstyr, som opprinnelig skulle utføres i Norge, nå kan gjøres før riggen går fra veftet.
Songa understreker i en melding at mobiliseringstidpunktet ikke blir påvirket. Riggen, som er den første CAT D-riggen til Songa, vil i utgangspunktet være operativ på norsk sokkel i.h.t. plan.