Riggmarkedet kan forverre seg ytterligere neste år på grunn av svak etterspørsel og en flom av nye skip.
Dette var omkvedet blant boreselskapene som presenterte under gårsdagens Pareto-konferanse i Oslo.
Riggratene har falt kraftig i løpet av de siste 18 månedene ettersom oljeselskapene har kuttet i investeringene, samtidig som dusinvis av splitter nye offshorerigger, bestilt under høykonjunkturen, blir operative. Dagratene for de mest avanserte ultradypvannsriggene toppet seg rundt USD 650.000 i fjor, men er nå nede i en USD 375.000- 500.000.
– Markedet kommer til å være dårlig i år, og verre neste år – så vil det å stabilisere seg, sa Rune Magnus Lundetrae, finansdirektør (CFO) i Seadrill ifølge Reuters.
– Det kommer til å bli et svært utfordrende marked for de neste 12-18 månedene, sa Transocean CFO Esa Ikäheimonen til nyhetsbyrået Reuters.
– Folk vil pensjonere noen av de eldre riggene og det er typisk dypvanns- og midwater rigger som går ut, sa han, og antydet at man ville se dagrater på USD 500.000 – 375.000.
Lundetrae mente markedet kunne trenge ytterligere 24 måneder å nå bunnen, men for eldre rigger priser var man allerede nær bunnen og så han forventet at eldre rigger vil bli inaktive.