Publisert 9. januar 2006

Miljøhensyn blir avgjørende når Statoil og Hydro bestemmer hvilke rigger som skal brukes ved fremtidig oljeboring i Barentshavet. Både John Fredriksens selskap SeaDrill og Kjell Inge Røkkes Aker Drilling regner med å ha sine spesialbygde arktiske rigger ferdige når Barentshavet gjenåpnes for den strengeste miljøkontrollerte oljeleting verden har sett.

NTB

I tillegg får Fredriksen trolig kontroll med Smedvig som er et av Norges mest velrenommerte riggselskap. Det vil styrke hans fremtidige posisjon på norsk sokkel betydelig.

Røkke mot Fredriksen
I kampen mellom John Fredriksen, litterært omtalt som «Storeulv», og Kjell Inge Røkke, like kjent som «fiskeren fra Molde», er miljøkravene Røkkes sterkeste kort.

Riggene som nå bygges for bruk i Barentshavet, kalles sjette generasjons borerigger og har en pris på mellom 3 og 4 milliarder norske kroner.

Fredriksen leder kappløpet om å få de nye riggene ferdige, og han vil trolig også få dem billigst. Det skyldes at Fredriksen handler med verft i Asia. Røkke skal bygge sine nye H-6e rigger ved Aker Kværner på Stord. Dessuten skal han bruke norsk kunnskap, norske ingeniører og verftsarbeidere.

Det er dyrt, men i ermet har Røkke miljøesset. Etter at han gikk i land på Aker Brygge i 1995 har han hatt mange lærerike møter med norsk virkelighet. Han vet hva norsk miljøbevegelse er, og det er ikke uten grunn de nye norske riggene blir presentert som miljøsikre.

«Eirik Raude»
Denne vinteren har Statoil og Hydro boret tre brønner i Barentshavet med riggen «Eirik Raude», som tilhører selskapet Ocean Rig. Der solgte Fredriksen for noen dager siden sin store eierandel.

Erfaringene med «Eirik Raude» har satt en støkk både i Hydro og Statoil fordi riggen flere ganger ble stanset av Statens forurensningstilsyn, selv etter den omfattende oppgradering Petroleumstilsynet hadde forlangt.

«Eirik Raude» er bygget i Kina og utstyrt ved verft i USA og Canada. Fredriksens nye, store rigger skal bygges i Sør-Korea.

Skipsreder Fredriksen har til nå hatt meget gode erfaringer med tankskip bygget i Asia, men norske miljøkrav gjelder ikke på de store hav. Derimot gjelder de i høy grad i våre nordlige farvann.

Derfor er et SeaDrill som inkluderer Smedvig avgjørende for at Fredriksen kan konkurrere med Røkke dersom det åpnes for omfattende leting basert på enda mer omfattende miljøkrav i Barentshavet de kommende år.

Foreløpig vet vi bare at regjeringen har bebudet en forvaltningsplan for hele den norske delen av Barentshavet før påske. Det er all grunn til å anta at den vil inneholde meget strenge miljøkrav til alle former for olje- og gassvirksomhet i våre nordområder.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger