Har signert en avtale om levering av et komplett modulhåndteringssystem til konstruksjonsfartøyet «Aker Wayfarer.»,Fartøyet ble bygget ved Vard Søviknes i 2010, og skal nå tilpasses nye oppgaver ved Myklebust Verft, Kleven på Sunnmøre. Kontrakten til Rolls-Royce er signert med Ocean Yield ASA. Fartøyet opereres av AKOFS Offshore.
Største enkeltkontrakt
Kontrakten har en verdi på 240 millioner kroner og er den hittil største enkeltkontrakten Rolls-Royce har hatt på subsea-utstyr.
Aker Wayfarer er 157 meter lang, og veier 16 000 tonn. Det store fartøyet skal i fremtiden kunne installere og hente opp undervannsutstyr – som juletrær og moduler, inkludert undervannsstrukturer og rørsystem.
– Myklebust Verfts plassering midt i hjertet av det maritime miljøet på Sunnmøre er en stor fordel for rederi og utstyrsprodusenter. Dette prosjektet er et godt eksempel på godt lokalt samarbeid mellom store aktører i klyngen, som Vard, Rolls-Royce og Kleven, seier Ståle Rasmussen, konsernsjef i Kleven.
– Viktig kontrakt
Leveringen fra Rolls-Royce omfatter et automatisert håndteringstem med et komplett tårn, skiddesystem, utstyr for dypvannsløft samt hydraulikk-aggregater og kontrollsystem. Løftesystemet benytter fibertau (Fibre Rope Deployment System), basert på det den patenterte teknologien Cable Traction Control Unit (CTCU). Utstyret skal leveres i første kvartal 2016.
– Dette er en viktig kontrakt for oss, og viser at offshoreindustrien er på god vei til å akseptere fibertauets særdeles gode egenskaper i dypvannsoperasjoner, sier John Knudsen, President Commercial Marine i Rolls-Royce.
Rolls-Royce installerte et tilsvarende system om bord i «Skandi Santos» i 2009, som også driftes av AKOFS. Fartøyet har vært i oppdrag for Petrobras i nesten fem år. Fartøyet har installert og hentet opp juletrær og moduler i vanndyp opp til 2300 meter.
– Petrobras har vurdert «Skandi Santos» som et av deres beste fartøy. Erfaringene herfra gjør at vi er trygge p å beslutningen om å installere håndteringssystemet fra Rolls-Royce ombord «Aker Wayfarer,» sier Geir Sjøberg, konsernsjef for AKOFS Offshore.