Publisert 4. februar 2000

Super Puma-helikopteret som styrtet i Nordsjøen 1. april ble kappet i to av sin egen rotor. En svikt i rotorgirkassen får skylden.

Den foreløpige granskningsrapporten etter styrten viser at en svikt i rotorgirkassen gjorde at rotoren slo mot halen på helikopteret, slik at denne løsnet.

Nå krever den britiske havarikommisjonen at alle Super Puma-helikopter av samme type gjennomgår en full sjekk. Ifølge Petro.no har CHC Helikopter Service ikke funnet noen feil på sine helikopter av samme type, og Bristow Norge, tidligere Norsk Helikopter, opplyser at de bare opererer ett helikopter av denne typen på norsk sokkel.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger