Safe Yards inngår samarbeid med Viking Group

F.v.: Kjell Olsen, Trond Spande, Odd-Magnar Johnson og Magnar Aske i Safe Yards. (Foto: Toril Hole Halvorsen)
Publisert 27. september 2016

Det nystartede selskapet Safe Yards (etablert april 2016, red.anm) fikk mange lange blikk når de valgte å starte opp basevirksomhet midt i oljenedturen. De har allerede utført sine første jobber, og har troen på flere i tiden som kommer.

Samarbeid og konsolideringer nødvendig i dagens marked

Nå har selskapet inngått et samarbeid med Viking Ice Consultancy, et datterselskap av Viking Group, for tjenester knyttet til operasjoner i kalde farvann.
Viking Ice Consultancy er spesialister på operasjoner i arktisk farvann, og regnes av mange som de fremste på trening av personell i kaldt farvann. I tillegg er Viking Ice Consultancy eksperter på Polarkoden, ice management og regelverket rundt dette. Viking Supply har totalt 18 skip i flåten sin, som inkluderer 8 ankerhåndteringsskip, 5 supplyskip og 5 isbrytere.

Hva innebærer samarbeidet, og hva skal Safe Yards bidra med?

-Vi i Safe Yards har høy kompetanse og lang erfaring med alt som har med kaldt klima, vinterisering og regelverket rundt dette med å operere i kalde farvann. Spesielt når det kommer til vinterisering, ser vi at vår kompetanse kommer til sin rett.
På bakgrunn av dette, så både vi og Viking at vi sammen kunne tilby bedre totalløsninger for markedet. Gjennom samarbeidet kan vi nå tilby alt fra trening, kursing, testing og kvalifisering av utstyr og vinterisering, forteller Trond Spande, Vice President Offshore & Marine Solutions.

– I tillegg hjelper vi med kursing av kunden sitt personell, og planlegging av operasjoner, skyter Daglig Leder Magnar Aske inn fra sidelinjen.

Fra venstre: Trond Spande, Vice President Offshore & Marine Solutions og Daglig Leder Magnar Aske
Fra venstre: Trond Spande, Vice President Offshore & Marine Solutions og Daglig Leder Magnar Aske (Foto: Sølve Mala)

-Nå har situasjonen forandret seg mye i bransjen de siste årene, og vi mener bestemt at samarbeid og konsolideringer er nødvendig for å være konkurransedyktige i dagens marked. Gjennom samarbeidet med Viking får vi kuttet overhead-kostnadene, vi får en mer strømlinjeformet organisasjon og vi kan tilby en bedre totalløsning til en lavere kost for sluttkunden, kan Aske fortelle.

-Det er dette som er verdiskapningen i dette samarbeidet; vi tar det beste fra to selskaper og utnytter synergiene som ligger her, fortsetter Aske.

Selskapet kan også fortelle at de har planer om å inngå samarbeid med et, eller flere, universiteter, og ha tilgjengelige fasiliteter for kursing og trening også i Norge.

Les også: Safe Yards tar sats i et vanskelig marked

Polarkode 2017 sentralt
I forbindelse med den nye Polarkoden, som trer i kraft januar 2017, ser selskapet mange muligheter fremover; både operasjonelle og gjennom kurs- og treningsvirksomhet.

-Gjennom Viking har vi fasiliteter tilgjengelig i både Sverige og Danmark, og Viking har, som de første, kursmateriell basert på den nye polarkoden klart og godkjent, fortsetter Spande.

-I dag er det flere og flere fartøy som opererer lenger og lenger nord, og både i cruise-, skips- og olje & gassindustrien og det er mange fartøy og rigger som må klargjøres for å operere i kaldt klima som følge av den nye polarkoden. Her er det vi og Viking sammen kan tilby bedre totalløsninger for sluttkunden.

Spande kan også fortelle at selskapet allerede, sammen med Viking Ice Consultancy, i disse dager er i dialog om en vinteriseringsjobb i Alaska.

Fakta om polarkoden

  • Utviklingen av bindende regler for skip som opererer i Arktis og Antarktis ble satt på IMOs agenda i 2009, etter forslag fra Danmark, Norge og USA.
  • Norge har ledet arbeid med Polarkoden i FNs sjøfartsorganisasjon (IMO).
  • Koden er todelt, og består av en sikkerhetsdel og en miljødel.
  • Polarkoden gjelder for Antarktis og Arktis. For Norge betyr dette at områdene rundt Svalbard og Bjørnøya er omfattet av koden.
  • Reglene håndheves av hver enkelt flaggstat.
  • I tillegg vil Norge kunne kontrollere andre lands skip når de ankommer norske havner (havnestatskontroll).

De nye reglene trer i kraft 1. januar 2017.

Les mer om polarkoden på regjeringen sine nettsider.

Ser lyst på fremtiden

På spørsmål om hvordan de ser på markedet og utsiktene fremover, er det bare positivitet å spore hos Spande og Aske.

-Vi har som et motto at jo flere baller en har i lufta, jo flere vil treffe oss på vei ned. Akkurat nå har vi ufattelig mange baller i lufta, og selv om det er travelt, er det veldig kjekt, forteller Magnar Aske.

-Vi har blitt tatt i mot med åpne armer. Ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt. Vi mottar henvendelser fra hele verden, fra Argentina i sør til Canada i Nord, og jeg må innrømme at jeg blir nesten litt rørt når jeg åpner mailboksen i blant, forteller Trond Spande.

-Og så er det nok noen som vil godte seg om vi tråkker skeivt også, skyter en humrende Aske inn.

-Det er det nok, samtidig som jeg tror mange er imponert over at vi tør å satse i disse tidene, som tross alt er de verste på minst 20 år for bransjen, avslutter Spande.

Nyhetsbrev fra Petro.no

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger