BPs administrerende direktør Tony Hayward mener det er en bedre strategi for de store oljeselskapene å samarbeide med nasjonale oljeselskaper fra olje-rike land enn å slå seg sammen med hverandre.
Forrige gang oljeprisen sank kraftig, mot slutten av 1990-tallet, reagerte flere oljeselskaper med å slå seg sammen. BP kjøpte Amoco og Arco, Chevron slo seg sammen med Texaco og Exxon og Mobil ble til ett.
Nå går ryktene om at ExxonMobil vurderer å kjøpe opp enten Shell eller BG Group, men BP-sjefen mener slike handler ikke gir mening.
– Slår man sammen to selskaper gjør ikke det at de totale reservene som er tilgjengelige til de selskapene blir større. Inngår man derimot samarbeid med nasjonale oljeselskaper, får man tilgang til større reserver, sier han ifølge Dow Jones Newswire.
For nasjonale oljeselskaper kan det også gi mening å samarbeide med større, internasjonale aktører: De store selskapene har ofte investeringsmidler tilgjengelig, noe blant annet brasilianske Petrobras virkelig trenger for å kunne finansiere utbyggingene i sitt hjemland.