Publisert 6. mars 2008

I løpet av fem-seks år vil SAS ta i bruk biodrivstoff på sine fly.

NTB

Miljødirektør Niels Eirik Nertun i SAS Group sier SAS skal bli et av de første flyselskapene i verden som tar i bruk alternative flydrivstoff.

– Vi regner med at den teknologiske utviklingen fortsetter. Alternativt drivstoff er viktig her og vi tror det i løpet av kort tid vil være mulig for oss å blande inn biofuel i brennstoffet. En nøkkel til det vil være tilgjengelig råvarer, sier Nertun til Adresseavisen.

Drivstoffet skal baseres på tilgjengelig biologisk materiale, som avfall fra skogbruk og algevekster. Nertun understreker man ikke ønsker å legge beslag på landbruksarealer for å dyrke materiale til drivstoffproduksjon.

Forskningsmiljøer har i lengre tid studert alger som i løpet av et døgn dobler sin biomasse. Algene vil egne seg for drivstoffproduksjon, mener Nertun.

– Boeing er nå i gang med en test sammen med Air New Zealand om å bruke råstoff fra regionen. Vi tror alger vil være en god løsning, sier han.

Nylig la flyselskapet fram en ny miljøstrategi, som strekker seg til 2020. SAS planlegger å redusere det totale karbondioksidutslippet med 20 prosent innen utgangen av denne perioden. Reduksjonen er i tråd med EUs mål.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger