Publisert 29. januar 2006

Den planlagte seilingsleden for tankskip utenfor Finnmarkskysten kan komme i konflikt med Goliat-feltet og flere andre petroleumsfunn i Barentshavet.

NTB

Kystdirektoratet gjør oppmerksom på dette i et høringsbrev om seilingsleder utenfor norsk territorialfarvann på strekningen mellom Vardø og Røst.

På grunn av knapp tidsfrist for en søknad til The International Maritime Organization (IMO), har det ikke vært mulig å foreta en nøyaktig og endelig justering av seilingsleden før Kystdirektoratets forslag ble sendt på høring.

– Kystdirektoratet vil i samarbeid med Oljedirektoratet justere leden slik at den så langt som mulig ikke kommer i konflikt med framtidig petroleumsaktivitet knyttet til allerede kjente funn, heter det i høringsbrevet.

Høringsfristen er fastsatt til 1. mars. Forslaget om et påbudt trafikkseparasjonssystem – det vil si en påbudt seilingsled – fra Vardø til Røst skal etter planen fremmes for IMOs møte senere i år.

Langt til havs
Seilingsledene er lagt slik at grensen for det ytterste feltet er cirka 30 nautiske mil fra grunnlinjen.

– For ikke å hindre tankskips seilas unødig, er det tegnet inn åtte punkter med rette linjer mellom disse. For enkelte av strekningene ligger seilingsleden mer enn 30 nautiske mil fra grunnlinjen. Det er tatt hensyn til at leden skal legges slik at konflikt med andre skip og aktiviteter til sjøs minskes, og at det skal være tilstrekkelig avstand fra land, slik at det er tid til å iverksette beredskapstiltak ved havari, skriver Kystdirektoratet.

Overvåkes
Kystdirektoratet har også lagt vekt på at skipene bør være så nær kysten at trafikken skal kunne følges og overvåkes fra land, særlig fra trafikksentralen som bygges i Vardø, og som etter planen skal settes i drift i 2007. Forslaget om seilingsleder utenfor norsk territorialfarvann er ett av flere tiltak for å hindre skipsulykker med tankskip. Behovet er aktualisert av den omfattende oljetransporten fra Russland.

I tillegg til trafikksentralen i Vardø er det etablert en statlig slepebåtberedskap for Troms og Finnmark, og depoter for oljevernutstyr på Skjervøy og i Honningsvåg og Båtsfjord. Et automatisk identifikasjonssystem for skip inngår også i denne beredskapen.

Det er tidligere etablert en påbudt seilingsled i territorialfarvannet mellom Vardø og Nordkapp for skip som fører forurensende last eller har en bunkersoljekapasitet på mer enn 300 kubikkmeter.

Goliat
Goliat-feltet nordvest for Hammerfest – blokkene 7122/7-1 og 7122/7-2 – er blant de olje- og gassfunn som kan komme i konflikt med den foreslåtte seilingsleden.

Andre olje- og gassfunn som kan bli berørt, er blokk 7128/4 – Uranus-feltet nord for Nordkinnhalvøya – og blokk 7019/1-1 nord for Tromsø.

Det samme gjelder også blokk 7120/12 – det såkalte Alke-feltet utenfor Vest-Finnmark – der Hydro gjorde et gassfunn i 1981. Funnet var lite, og denne blokka er tilbakelevert.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger