Publisert 4. februar 2000

Regjeringens krisepakke til verftsindustrien blåser nytt liv i Bergen Group Rosenbergs vindkraftsatsing til havs. Troll Rosenberg Offshore Substation nærmer seg produksjon til et internasjonalt marked.

Slik ser Troll Rosenberg Offshore Substation ut, en transformatorstasjon til vindmøller til havs.
(Illustrasjon: BERGEN GROUP

– Vi tror at verftspakken setter fart på det arbeidet vi har gjort i forbindelse med vindmøller til havs. Pakken gir ingen umiddelbar, stor effekt, men den er i tråd med våre tanker om å drive med innovasjon og utvikling, sier øyvind Risnes, kommunikasjonsdirektør i Bergen Group.

Han viser konkret til produktet Troll Rosenberg Offshore Substation, som ble utviklet i samarbeid med Troll WindPower. De to selskapene slo sammen kompetanse for å utvikle modulariserte, offshore transformatorstasjoner, og resultatet ble Troll Rosenberg Offshore Substation.

Over de neste åtte årene skal flere tusen bunnfaste offshore vindmøller bygges ut i Nordsjøen. Disse trenger elektriske knutepunkter, som får den elektriske energien til land og ut i markedet.

– Kjekk pakke
– Det ligger mange utfordringer knyttet til det nye markedet, men verftspakken bidrar til å forsterke vår utbygging og nyvinning. Satsingen hos oss representerer ikke store endringer i omsetningen eller forretningsaktiviteter, men utvikling av nye produkter kan utgjøre en større andel av omsetning og aktivitet på lang sikt, spår Risnes og understreker at Bergen Group tar varmt imot regjeringens krisepakke.

Bergen Group tjener fortsatt mest penger på tradisjonell skipsbygging, men verftseieren ønsker å være forberedt på framtida.

– Det er spesielt kjekt at pakken blant annet retter seg mot et nytt marked, noe som vi ønsker å utvikle videre, legger Risnes til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sverre Meling jr. i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland applauderer regjeringens krisepakke til verft
og utstyrsleverandører. (Foto: ELISABETH FIVELAND)

Applauderer
Også Maritimt Forum skryter av regjeringens krisepakke til norske verft og maritime utstyrsleverandører.

– Det er all grunn til å gi regjeringen honnør for dette tiltaket. Vi kunne kanskje sagt at regjeringen kunne ha gjort mer, men pakken viser at regjeringen har tatt imot ballen vi har spilt inn, sier Sverre Meling jr., daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

Bygging av flere ferjer og eventuelt skip til forsvaret, der det gis garanti for at aktivitet og bygging skjer helt eller delvis i Norge, er noen eksempler som regjeringen kan se enda mer på, tror Maritimt Forum.

– Slepebåtberedskap langs hele kysten, og ikke bare i Nord-Norge, er et annet eksempel. Men næringen og Maritimt Forum mottar pakken med ubetinget applaus, understreker Meling.

– Kommer pakken for sent?

– Den kunne kanskje ha kommet tidligere, men jeg vil ikke klandre regjeringen. Trond Giske ble nærings- og handelsminister i fjor høst, og i november bad han om innspill fra verftene. Pakken kom nå i slutten av april. Det viser at regjeringen og Giske har tatt tak i dette, mener Meling.

FAKTA OM PAKKEN:

  • økt ramme for GIEKs garantiordning
    med 10 milliarder kroner, og justering i
    reglene for GIEK og Eksportfinans
  • økt ramme for innovasjonslån fra
    Innovasjon Norge med 200 millioner
    kroner
  • økte bevilgninger til forskning,
    utvikling og innovasjon med 175
    millioner kroner, herav 50 millioner
    kroner til Demo2000
  • Forlengelse av NOx-fondet
  • 25 millioner kroner til fem nye
    maritime industriinkubatorer
    gjennom SIVA
  • Bedre støtteordninger for
    små og mellomstore eksportrettede
    bedrifter
  • åpning i nord
    Maritimt Forum tror det tradisjonelle verftsmarkedet, fortsatt vil være bærende de neste årene, til tross for regjeringens innspill om nyvinning og innovasjon.

    – Det aller viktigste er at regjeringen åpner for leteboring utenfor Lofoten, Vesterålen og i Barentshavet. Leverandører og verft trenger nye områder de kan jobbe fram mot, mener Meling.

    Han påpeker at finanskrisen har hatt forsinket effekt på verfts- og leverandørindustrien. Da finanskrisen skyllet inn over land, fløt verftene fortsatt på fulle ordrebøker. Men fra nyttår står 17 av 29 skipsverft uten ordrer.

    – Fornybar energi er et interessant marked på lang sikt, men det tradisjonelle markedet vil komme tilbake. Og da er denne pakken et godt tiltak, avslutter Meling.

    Siste fra forsiden

    +

    Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

    OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

    +

    Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

    +

    Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

    Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

    +

    Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

    Database

    Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

    Gå til Energi24 Database

    Full oversikt over letebrønner

    Full oversikt over rigger

    Full oversikt over feltutbygginger