BOP-en til Cameron for reparasjon.
Den 24. september meldte Sevan om BOP-trøbbel (blowout preventer) på «Sevan Brasil,» en feil de i dag melder skyldtes menneskelig svikt. Det er nå klart at skaden er såpass alvorlig at BOP-en har blitt trukket opp, og skal sendes til leverandøren, Cameron, for reparasjon.
Ifølge Sevan vil det ta mellom fem og seks uker før BOP-en kan være tilbake og klar til bruk igjen. Imens har kontraktspartner Petrobras stoppet dagratene for riggen, men Sevan melder i dag at de er i samtaler med Petrobras om muligheten for å utføre arbeid som ikke krever BOP, og bruker boring av topphull eller brønnvedlikehold som eksempel på slikt arbeid. På den måten håper Sevan å forkorte perioden riggen går uten dagrater, og selskapet vil komme tilbake med nærmere informasjon om hvordan denne forhandlingen går.
Ultra-dypvannsriggen «Sevan Brasil ble bygget ved Cosco Quidong Shipyard og er av samme design som «Sevan Driller.» Riggen er som nevnt på en seksårig kontrakt med Petrobras, og spuddet sin første brønn på 1.800 meters havdyp i Santosbassenget 31. august.