– Kan lære bilister å spare tusenlapper, sier Shell.,
Forbruk av drivstoff og kjørestil har ofte en nær sammenheng, og de beste bilførerne kan årlig spare flere tusenlapper sammenliknet med de mer ubevisste førerne. A/S Norske Shell har nå verdenslansering på en appfunksjon som registrerer bilturen, for deretter å gi tilbakemeldinger på kjørestilen din, skriver selskapet på sine hjemmesider.
Kun små endringer i kjørestilen kan være nok til å redusere både forbruket og utslippet til en gjennomsnittssjåfør betydelig. Om man har som mål å bli en dyktig økofører, kreves det imidlertid en bevissthet rundt egen kjøring over tid. Den nye applikasjonsfunksjonen lanseres som et nytt element i Shell Motorist-appen, har fått navnet Shell Drive og er utviklet for å være et nyttig redskap i jakten på en mer effektiv kjørestil.
Shell Motorist App er ment som et verktøy både for læring og konkurranse. Bilister som bruker Drive-funksjonen blir målt mot andre bilister i samme region, og de som oppnår flest poeng i løpet av en tidsperiode er med i trekningen av drivstoffpremier fra Shell.
Shell Drive måler kjøremønster ved å registrere ønsket reiserute ved bruk av GPS-funksjonen i telefonen. Her måles hastighet, akselerasjon og nedbremsing i alle faser av bilturen, og på den måten kan appen gi tilbakemeldinger på kjørestil og komme med tips til hvordan man effektiviserer sin egen stil.
Tilbakemeldingene vises med markeringer i selve kjøreruten, samt korte animasjonsfilmer der utfordringene blir presentert.
– Det er liten tvil om at norske bilister generelt har mye å spare på å kjøre økonomisk og miljøvennlig. Moderne biler har senket drivstofforbruket betraktelig på få år, men dersom den enkelte bilist blir mer bevisst på egen kjørestil kan forbruket reduseres ytterligere, sier markedskoordinator i retailavdelingen i A/S Norske Shell, Sigrid Louise Gundersen Philippart, i meldingen.
– Kraftig akselerasjon og bremsing øker forbruket radikalt, og våre beregninger viser at man kan spare så mye som 17 prosent drivstoff dersom man kjører optimalt. Når man setter dette i et større perspektiv, snakker vi store besparelser både for norske bilister og for miljøet, sier Philippart.