Simon Møster Shipping i Stavanger har spesifisert Rolls-Royce design og utstyr på et nytt offshorefartøy som skal i oppdrag for Statoil i nordområdene.
Leveransene fra Rolls-Royce har en verdi på i overkant av 100 millioner kroner og inkluderer design samt en omfattende pakke med integrerte utstyr. Kontrakten er dermed et viktig bidrag til aktiviteten ved de ulike avdelingene til Rolls-Royce i Norge.
UT 776 WP er et plattformforsyningsfartøy med det nye ”wave piercing”-designet fra Rolls-Royce. Det nye designet gjør det mulig å skjære gjennom bølgene i tøffe værforhold, noe som bidrar til mer konstant fart, redusert drivstofforbruk og økt sikkerhet. Fartøyet er spesialdesignet for oppdrag i Nordområdene, med oljevernklasse NOFO 2009.
– Det er veldig hyggelig at Møkster Shipping og Statoil velger oss i hard konkurranse med andre designleverandører i denne siste tildelingsfasen til Statoil. Vi ser frem til å fortsette vårt gode samarbeid gjennom utviklings- og konstruksjonsfasen, sier salgsanvarlig Hans Robert Almestad hos Rolls-Royce.
Utstyrpakken som Rolls-Royce skal levere omfatter hovedmaskineri, Azipull propeller, thrustere, DP 2 dynamisk posisjoneringssystem, siste generasjons automasjon og kontrollsystem, elektriske system, dekksmaskineri inkludert ASFA system (Automated Sea Fastening System) som sikrer dekkslasten, samt tørrbulkanlegg.
Det nye fartøyet skal være klart til levering i august 2014. Det blir 92 meter langt, 20 meter bredt, og har et dekksareal på over 1.000 kvadratmeter.