Skal ikke lenger kunne låse lugaren

Publisert 16. juli 2013

Petroleumstilsynets endringer av innretningsforskriften vil blant annet føre til at man ikke får låse lugardøra når man er offshore.,Petroleumstilsynet har sendt ut høringsutkastet til den såkalte innretningsforskriften. Her foreslås en rekke endringer i regelverket. Enkelte av forskriftsendringene vil redusere administrativt arbeid, og forenkle operasjoner ved at man får bruke fartøy i stedet for rigg. Og én av endringene gjør at man ikke får låse lugardøra på boligkvarteret.

Regelfester etablert praksis
Det er i forskrift ”29. april 2010 nr. 634 om utforming og utrusting av innretninger med mer i petroleumsvirksomheten” (innretningsforskriften) at endringene gjøres.

Blant annet blir det i paragraf 1 lagt til et nytt ledd, som ifølge Ptil er regelfesting av en etablert praksis:

”For fartøy som benyttes til installering av brønnfundament og lederør inntil 200 meter under havbunnen, og til installering og fjerning av brønnutstyr i sikrede brønner som er verifisert å være uten hydrokarboner under trykk, legges § 69 til grunn i sin helhet. Fartøy som brukes til verifisering av trykkforhold og kan komme i kontakt med hydrokarboner i den forbindelse, skal ha utstyr for å kunne håndtere hydrokarboner under trykk.”

Kan utføres med fartøy
I sin begrunnelse skriver Ptil at det i lang tid har blitt gitt samtykke med unntak fra gjeldene regelverk.

”(…) I flere tilfeller har (…) samtykke til installering og fjerning av brønnhode og øvre del av foringsrørseksjoner blitt gitt med unntak fra en rekke av regelverkets krav til
innretninger. I forhold til den risikoen disse aktivitetene utgjorde, at det var snakk om kortvarige aktiviteter, for eksempel, mente vi regelverket stilte for strenge krav (…). Den foreslåtte endringen medfører at de nevnte aktivitetene kan utføres med fartøy. Forslaget innebærer regelfesting av en etablert praksis. Administrativt arbeid i Petroleumstilsynet og selskapene vil bli redusert.”

25-50 millioner kroner
En annen av forskriftsendringene går ut på at dykkere skal kunne evakueres fra trykkammeret, med såkalte hyperbare livbåter (HLB).

”System for hyperbar evakuering skal være slik at dykkerne kan evakueres fra kammerkomplekset med to uavhengige enheter. Hver enhet skal kunne evakuere alle dykkere under trykk”, heter det i høringsutkastet fra Ptil.

Ptil skriver for øvrig i sin begrunnelse at de fleste dykkefartøy på norsk sokkel siden 1986 har hatt to HLB-er. Men det pekes videre på at ikke alle fartøy har dette.

”Imidlertid er det fortsatt eldre fartøyer i markedet som kun har én HLB. For norsk sokkels vedkommende har dette dreid seg om ett til to fartøyer, på tidvise oppdrag. For å legge til rette for at slike fartøyer eventuelt kan oppgraderes for bruk på norsk
sokkel, er det foreslått en periode på tre år fra vedtakelsesdato til ikrafttredelse”, skriver Ptil, som anslår at det vil koste 25-50 millioner kroner for en slik oppgradering.

Lugarer må være ulåst
I forskriftsendringene finner man også en av det mer kuriøse slaget. Fra og med tiltredelse av endringene skal man ikke få låse lugardøren på boligkvarteret.

”Lugarer skal utformes slik at personell ikke kan bli innestengt i en fare- og ulykkessituasjon og slik at innsatspersonell kan ta seg inn i lugaren for å søke etter savnede personer. Dører skal være ulåsbare, skal det nå hete i paragraf 58, andre ledd.”

Høringsfristen er ifølge Petroleumstilsynet satt til 25. oktober.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger