Motorene skal generere kraft ombord FLNGV-fartøyet ”Hillier,” et tidligere LNG -frakteskip som er under ombygging ved Keppel Shipyard i Singapore for rederiet Golar LNG Ltd. Kraften generert skal i hovedsak brukes i fremstillingen av flytende naturgass (LNG), men også til andre kraftbehov ombord i det store fartøyet.
– Vi er glade for å kunne samarbeide med Keppel Shipyard om denne spennende ombyggingen, sier Richard Bowcutt, Rolls-Royce SVP Commercial Marine – Asia Pacific.
– Vi ser på kontrakten som en anerkjennelse av våre effektive, nye gassmotorer, og som et tegn på at markedet har tro på våre innovative LNG-løsninger.
De to motorene av typen Bergen B35:40V20AG er kompakte, kraftige og rene gassmotorer som gir lave utslipp av NOx, CO2, SOx og partikler. Drivstofforbruket er også lavt og gjør at Rolls-Royce tilbyr en svært effektiv gassløsning sammenlignet med alternative dual-fuel-løsninger.
Kontrakten med Keppel Shipyard inkluderer en opsjon for to motorer til ytterligere et Golar LNG frakteskip som skal bygges om, ”Gimi.”
Motorene skal leveres fra Bergen i 2016 og ombyggingen av ”Hillier” forventet å være ferdig i første kvartal 2017.