StatoilHydro kommer til å bruke mye penger på å ruste opp gamle felt på norsk sokkel. Det gir mange muligheter for leverandørindustrien i Norge.,
Av: Astri Sivertsen
Det fastslo Anders Opedal, direktør for anskaffelser i StatoilHydro, i sitt foredrag på Offshore strategikonferansen i Stavanger onsdag 13. februar.
Han innledet med å si at han hadde ”svart belte i shopping”, og viste til at konsernet handlet varer og tjenester for 108,3 milliarder kroner i fjor. Det er om lag 20 prosent mer enn året før. Økningen skyldes hovedsakelig kostnadsstigningen på norsk sokkel, hvor mesteparten av konsernets anskaffelser ble gjort.
Opedal tok fram en beregning utført av analyseselskapet Wood Mackenzie, som viste at oljeselskapene trenger en oljepris på 70 dollar fatet for at prosjekter skal bli like lønnsomme som de var med en oljepris på 30 dollar for bare to år siden.
Oljeselskapene får altså mindre igjen for pengene enn før, og StatoilHydro har blant annet samordnet sine innkjøpsfunksjoner for å oppnå bedre priser fra leverandørene.
Norske leverandører står for 86 prosent av de samlede innkjøpene til StatoilHydro – og dette er ifølge Opedal et kvalitetsstempel for norsk leverandørindustri.
StatoilHydro har 28 prosjekter under utbygging eller godkjent for utbygging, og har planlagt å investere 137 milliarder kroner. 118 av disse skal brukes på norsk sokkel.
I tida framover vil modifikasjonsprosjekter utgjøre cirka en tredjedel av prosjektporteføljen i StatoilHydro, sa Opedal videre.
Selskapet har behov for å skifte ut store deler av sine installasjoner på sokkelen i årene framover. I tillegg er det mye gammelt utstyr som skal vedlikeholdes, og mye prosessutstyr som må tilrettelegges for haleproduksjon – altså settes i stand til å produsere under mindre trykk.
– Dette gir mulighet for leverandørbedrifter til å spesialisere seg i oppgradering, sa han.