Skal samarbeide om helikopterbase

Publisert 1. april 2014

Avinor tar til høsten initiativ overfor olje- og gassindustrien om en fremtidig helikopterbase for Barentshavet Øst.,Dette kom fram under et logistikkseminar i regi av Barentshavkonferansen i Hammerfest da Avinors strategidirektør John Sjølander presenterte smakebiter fra selskapets første luftfartstrategi for Nord-Norge. Rapporten, som blir publisert i sin helhet i dag, 1. april, vil bli rullert hvert tredje år. Denne første utgaven går i detalj inn på hvordan Avinor har tenkt å investere mellom NOK 8 milliarder og NOK 13 milliarder i luftfartsinfrastruktur i de tre nordligste fylkene fram mot 2040.

Blant de punktene Sjølander var innom i Hammerfest i går, var altså den kommende helikopterbasen.

– Avinor kommer til å ta et initiativ til høsten 2014 for å legge grunnlaget for en eventuell, fremtidig base, fortalte Sjølander.

– Basen blir nødvendig når aktiviteten flytter østover og nordover i Barentshavet, og vil gi betydelige ringvirkninger, sa han. Videre understreket han at dette er noe Avinor vil gjøre sammen med petroleumsnæringen, da det er viktig at næringen selv er med å legge premissene for en slik base.

Sjølander mente videre at det i utgangspunktet er særlig Vardø, Båtsfjord og Berlevåg som peker seg ut som den naturlige, geografiske plasseringen for basen, selv om også Kirkenes kan være aktuell.

– Kirkenes vil være lettere tilgjengelig for mannskapsskifter på grunn av flyplassen, men avstanden fra helikopterbasen og ut til feltet er viktigst, og da kommer de tre førstnevnte bedre ut, sa han.

Kan få fjernstyrte kontrolltårn

Sjølander kunne også fortelle at Avinor, som også er ansvarlig for luftfartssikkerheten i Norge, inkludert flygeledelse, også er i ferd med å utvikle en ny type kontrolltårn. Tårnene har alle radarer etc som vanlige kontrolltårn, men istedenfor å være bemannet, et de utstyrt med kameraer som dekker det synsfeltet tårnfolket normalt ville hatt.

– Disse tårnene kan fjernstyres fra flykontrollsentere, hvilket vil både sparekostnader og bedre flysikkerheten, sa han.

Slike tårn vil også kunne brukes offshore, og kunne kobles sammen med satelitteknologi, hvilket vil gi muligheter for bedre kommunikasjon og bedre oversikt over helikopterbevegelser.

– På den måten vil vi også kunne gi raskere beskjeder til redningstjeneste og andre om hvor helikoptrene er, om noe skulle skje. Dette er helt klart framtiden, mente han.

Siste fra forsiden

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger